Matematik

Taylorrækken for ln(a-x) i 0.

22. maj 2016 af MieMatematik (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Lad a>0 og betragt

ln(a)+\sum_{n=1}^{\infty} \frac{1}{-n}a^{-n}x^n

a) Vis, at rækken er Taylorrækken for ln(a-x) i 0. 

b) Vis, at rækken konvergerer punktvist i [-a, a[ og uniformt i [-a, b] med -a < b < a. 

Nogen der kan hjælpe mig igennem a) og b) er virkeligt  forvirret om hvordan jeg beregn Taylorrækken og hvordan jeg viser konvergens/uniformt i b)


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. maj 2016 af peter lind

Du skal finde de afledede for for f(x) = ln(a-x)  da a-x > 0 får du x < a

f'(x) = -1/(a-x)

f'(x) = -1/(a-x)2

f''(x) = -2/(a-x)3  o.s.v

Herefter kan du ved induktion vise den generelle formel for f(n)(x) og sætte det ind i formlen for taylorrækken


Svar #2
22. maj 2016 af MieMatematik (Slettet)

Jeg har lidt problemer med induktion kunne du måske vise nogle af trine ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. maj 2016 af AskTheAfghan

#2     Der er fortegnsfejl i #1. Man har f '(x) = 1/(x - a), f ''(x) = -1/(x - a)2, og f '''(x) = 2/(x - a)3. Fortsætter man på den måde, "gætter" vi på den generelle formel f(n)(x) = (-1)n-1((n-1)!/(x-a)n+1) for alle n ≥ 1. For at vise, at den passer, skal du vise det ved induktion. Følg resten hvad der står i #1.


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. maj 2016 af peter lind

y = ln(x-a) = ln(u)   u= a-x

y' = (dydu)*du/dx = 1/u)*(-1) = -1(a-x)

Der gættes så at f(n)(x)= -n)(a-x)-(n+1)

Antag at det holder for n. Du skal så vise at det også gælder for n+1. Dette gøres ved at differentiere f(n)(x)


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2016 af dru3

Jeg har fået løst opgave a) i denne opgave, men er tilgengæld helt lost opgave b) - er der nogle der kan give et hint til denne opgave?


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. maj 2016 af MacB (Slettet)

Jeg sidder simpelthen fast i den del, hvor man skal differentiere f^(n)(x), for at vise at gættet gælder for n+1 også. Er der nogen der har mulighed for at vise deres metode til dette? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. maj 2016 af peter lind

Det er jo ellers gjort i #4 for n =1.

f(n)(x)= -n!(a-x)-(n+1)

f(n+1) = f(n)(x)= (-n!(a-x)-(n+1))' = (n+1)*n!(a-x)-(n+2)*(-1) = -(n+1)!(a-x)-(n+2)


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. maj 2016 af VandalS

Som bonus information kan I måske bruge at summen ifølge forholdstesten er absolut konvergent når |x|<a, idet |\frac{a_{n+1}}{a_n}| = \frac{n\cdot |x|}{(n+1)\cdot a}<\frac{|x|}{a}. For x=-a er rækken en aftagende alternerende række og er derfor konvergent ifølge Leibniz' kriterium. Med disse overvejelser vil jeg tro (har ikke tjekket) at I kan benytte sædvanlige \epsilon - \delta argumenter til at fastslå punktvis/uniform konvergens.


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. maj 2016 af MacB (Slettet)

Det er nok bare fordi jeg ikke kan få det til at gå op i sidste ende, når man skal sætte f^(n)(x)=n!*(a-x)^-(n+1) ind i den genrelle taylorrække og få det ønskede. Sætter i a=0 her? fordi det er i punktet 0. :) 


Brugbart svar (0)

Svar #10
23. maj 2016 af peter lind

I Taylorrækken indgår f(n)(0) så det er x du skal sætte til nul


Brugbart svar (0)

Svar #11
23. maj 2016 af MacB (Slettet)

Jeg får det bare ikke til at være den ønskede taylorrække. Jeg får det derimod til at være summen af (-a)^(n+1). Det er var ikke det opgaven skulle vise. Hvad er det jeg gør forkert? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #12
23. maj 2016 af peter lind

Det er mig der i #4 desværre fik skrevet forkert  f(n)(x) = - (n-1)!(x-a)-n.


Brugbart svar (0)

Svar #13
23. maj 2016 af MacB (Slettet)

Men så passer den udregning du har vist i #7 vel ikke? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #14
23. maj 2016 af peter lind

Metoden ændres ikke så beviset kan gennemføres med nogle meget små rettelser


Brugbart svar (0)

Svar #15
23. maj 2016 af MacB (Slettet)

Kan det passe jeg ender med resulatet summen af -1/n :) 


Brugbart svar (0)

Svar #16
23. maj 2016 af peter lind

.Summen af hvad ? Taylorrækken er angivet i #0 så du kan sammenligne med den til kontrol Det har du da vist også gjort tidligere


Brugbart svar (0)

Svar #17
24. maj 2016 af AskTheAfghan

b) Hint (uniform konvergens): Bestem Mn, som ikke afhænger af x, således at |-(a-n/n)xn| ≤ Mn, for alle n og alle x. Benyt så Weierstraß' M-test for at konkludere resultatet.


Skriv et svar til: Taylorrækken for ln(a-x) i 0.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.