Studievalg og videregående studie

Jura på AAU eller AU?

24. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

Hej alle.

Jeg skal til at søge ind på jurastudiet i enten Århus eller Aalborg - problematikken lyder sådan:

Jeg bor i Randers, skal bruge off. transport, jeg har kæreste og to små børn. 

Jeg er i tvivl om det skal være AAU eller AU, da AAU ikke har mødepligt, altså at jeg selv kan tilrettelægge min dag, der har jeg kigget på transport og mødetiden for mit vedkommende skulle så være fra 8,30 til 14,30 plus minus, da min kæreste er fleksibel. Minus ved AAU er at transporten fra Randers-Aalborg er lidt længere og mindre lige til end Randers-Århus.

AU har en mere ligetil og mindre transport tid, men der er timerne tilrettelagt således, at jeg skal møde 8-16 4 af dagene og 8-17 én dag - eller dette ser jeg i hvert fald på deres hjemmeside, kan I bekræfte dette? 

Jeg prøver at få så mange oplysninger som muligt, da jeg ikke ønsker at gå glip af læringen, men stadig ønsker at tage hensyn til min kæreste og vores børn. 

Desuden ønsker jeg svar på om I kan få tingene til at hænge sammen med jura og jeres privatliv?

Kh. Kusuma


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juni 2016 af Justitia


Desuden ønsker jeg svar på om I kan få tingene til at hænge sammen med jura og jeres privatliv?
 

Jeg kan godt, men jeg har heller ikke to små børn og en kæreste. Jeg kender en mor med to små børn og én mand. Hun har det hårdt i hverdagen men i særdeleshed eksamensperioderne. Trods det, opnår hun gode resultater. 


Svar #2
26. juni 2016 af kusumasoerensen (Slettet)

#1

Desuden ønsker jeg svar på om I kan få tingene til at hænge sammen med jura og jeres privatliv?
 

Jeg kan godt, men jeg har heller ikke to små børn og en kæreste. Jeg kender en mor med to små børn og én mand. Hun har det hårdt i hverdagen men i særdeleshed eksamensperioderne. Trods det, opnår hun gode resultater. 

Tak for dit svar Justitia. Jeg formoder at du læser jura? Evt. hvorhenne? Og kan du fortælle mig lidt om mødetiderne? Denne mor du omtaler, læser hun jura? 
Kh Kusuma


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. juni 2016 af Justitia

1) Jeg læser jura på KU.

2) Det er meget forskelligt.

3) Ja, hun læser jura.


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. juni 2016 af Onoma (Slettet)

Det er jo ikke sådan, at du skal være på universitetet i 4 dage fra kl. 8 til 16 og én dag fra kl 8 til 17 - Men det er den periode, indenfor hvilken dine timer kan være placeret.

På AU har du det første semester (1) statsforfatningsret og (2) Familie- og arveret. 

Dvs. dit skema kunne komme til at se således ud (fx uge 41) og hvis vi antager, at du er på hold 1.


Mandag: kl. 12-14 (Statsforfatningsret, forelæsning) kl.14-16 (Familie- og arveret, vejledning - NB. kun 5 uger i alt)
Tirsdag: kl. 8-10 (Familie- og arveret, forelæsning)
Onsdag: kl. 8-10 (Familie- og arveret, holdundervisning) kl. 11-14 (statsforfatningsret, holdundervisning)
Torsdag kl. 14-16 (Familie- og arveret, holdundervisning)

 Derfor, hvis du fx er på hold 1, når der er tale om hold- og vejledningsundervisning, så er skemaet:

Mandag 12-16
Tirsdag 8-10
Onsdag 8-10, 11-14
Torsdag 14-16.


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. juni 2016 af JulieW99

Det er værd at have in mente at AAU er konstant gruppearbejde og arbejde på projektform og med cases, mens AU ikke er.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. juni 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

og netop det som #5 skriver er værd at undersøge præcist. Om ikke andet ved at kontakte studievejlederen, som ofte selv er studerende på det relevante studie. En anden mulighed på AAU er at være studerende for en dag, det er dog bedst at være det en dag i løbet af de første 2 måneder af et semester.

Jeg har selv gået på AAU, godt nok ikke jura, men noget mere teknisk. Det var svært at finde grupper at arbejde sammen med, hvis man ikke var villig til at være der i noget der ligner tidsrummet 8-16 hver dag. Og dermed være til stede ved noget nær alt undervisning. Den bedste fra studiet på min årgang (det er ikke mig) holder godt nok lige nu barsel (med nummer 3), men hvis man gør en indsats kan man sagtens klare det.


Skriv et svar til: Jura på AAU eller AU?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.