Engelsk

Forklaring på "get"

10. juli 2016 af Palle130695 - Niveau: B-niveau
Hej
Nogen der kan give mig en forklaring på, hvornår "get" / "got" / "getting" bruges?

Kan man fx sige: "my parrents have got a new washing machine yesterday?"
Eller
"I getting a beer of my friend right now "

Eller

" tomorrow I will get a new car like is red "

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juli 2016 af OliverHviid

get = præsens af verbet to get

got = præteritum/pp. af verbet to get

getting = geridium (ing-form) af verber to get


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. juli 2016 af Eksperimentalfysikeren


Kan man fx sige: "my parrents have got a new washing machine yesterday?"
Eller
"I getting a beer of my friend right now "

Eller

" tomorrow I will get a new car like is red "

Den første er helt korrekt. Den anden bør være: "I am getting a beer of my friend right now ", mens den tredie bør have "that" i stedet for "like". I alle tre tilfælde er brugen af "get" korrekt.

"Get" svarer ofte til dansk "få" eller "få fat i". I nogle tilfælde anvendes "get" på en for danskere ovverraskende måde. "Jeg har en bog" kan oversættes til "I have a book", men i mange tilfælde benyttes "I have got a book". Her understreger man, at man har en bog.


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. juli 2016 af OliverHviid

... jeg mente selvfølgelig gerundium og ikke geridium - I må undskylde tanketorsken.


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. juli 2016 af Stygotius

1  Vi skal  nok skrive "parents".

2  Forskellen på datid og førmutid er (som på dansk)  at datid bruges hvis tidspunktet for handlingen er enten       udtrykt eller  antydet. Førnutid bruges hvis det ikke er det og er ligegyldigt. Hvis man bruger datid uden at      angive noget tidspunkt, vil modtageren altid spørge "ja, men hvornår???"

    Førnutid udtrykker det nutidige resultat af en fortidig handling. Datid udtrykker selve handlingen.

3  "getting" kan være enten gerundium eller præsens participium.

4  Hvis man absolut skal bruge den mærkelige sætning ""I getting a beer of my friend right now ", skal der    stå "I am getting a beer from my friend right now " 


Skriv et svar til: Forklaring på "get"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.