Biologi

Genetik sandsynlighedsberegning

28. juli 2016 af JEEJ2008 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,
Jeg har et problem i genetik som jeg håber der er en venlig sjæl der måske kan hjælpe med. Jeg har rimeligt godt overblik over de forskellige arvegang typer, men hvis jeg får et sp. som eks. lyder noget a la "... en kvinde opdager hun er gravid, da hendes søster er syg vil hun gerne vide om hendes barn har sygdommen - udregn risikoen for det ufødte barn..." - og det er så her jeg går i stå hver eneste gang - jeg kan simpelthen ikke se hvad det er jeg skal, altså jow... jeg ved jeg skal bruge sandsynligheds ligningen, men jeg kan slet ikke finde ud af at sætte tallene rigtigt op, og hvornår jeg eks. skal sige 1/4 og 1/2. Er der mon nogen der kan give et eks. på en udregning og hvorfor/hvornår man ganger med 1/4 el. 1/2 ?? eller kender et rigtig godt link... gerne en trin for trin udregning :)

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. juli 2016 af drjuliet (Slettet)

Med forbehold for at det er virkelig mange år siden jeg har haft genetik, så tænker jeg følgende:

1) Har lidt svært ved at gennemskue om søsteren er kvindens søster, eller søster til det ufødte barn.

2) hvordan nedarves sygdommen, det må være lidt vigtigt. Er den recesiv så den syge søster har allelerne SS (syg, syg), eller dominant, så søster har Ss (syg, ikke syg). Det må man næsten kunne se ud fra om forældrene er syge.

3) hvis sygdommen er recesiv, skal mors risiko for at være bærer udregnes, og er der ikke oplysninger om fars sygdomsstatus er der vist en eller anden regnemetode hvor man bruger sygdomsforekomsten i baggrundsbefolkningen.

4) er sygdommen dominant skal mor vel være syg for at barnet bliver det, er hun ikke det er barnet det vel heller ikke (andet end hvis vi snakker sygdomme hvor penetransen er et issue).

5) ovenstående er udfra at søsteren, er mors søster, ikke ufødt barns søster. Er det ufødt barns søster må risikoen (såfremt begge forældre er raske bærere, og sygdommen er recesiv) være som almindelig recesiv arv, så 25% syg, 25%rask, 50% bærer.


Skriv et svar til: Genetik sandsynlighedsberegning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.