Kemi

Syntese af ester

29. juli 2016 af cosmicca (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hjælp til at fuldføre min rapport.  
Jeg har svaret på det jeg lige kan, ved ikke om det er rigtigt.

Jeg kan ikke komme videre, er der nogen som vil læse den og hjælpe mig på vej? 

Den er vedhæftet som docx-fil. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. juli 2016 af Eksperimentalfysikeren

Der er ikke vedhæftet nogen fil.

SP har i øjeblikket problemer med vedhæftning af filer. Du kan prøve at kopiere den vigtigste del af dokumentet over ved "copy - paste". Det fylder meget og ser ikke pænt ud, men i øjeblikket er det det eneste, der virker.


Svar #2
29. juli 2016 af cosmicca (Slettet)

Kan vedhæftningen måske ses her? ellers copy-paster jeg. :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. juli 2016 af Skaljeglavedinelektier

Vedhæftningen kan ikke ses. 


Svar #4
29. juli 2016 af cosmicca (Slettet)

Opskriv udtrykket for ligevægtskonstanten mellem ethanol og propansyre.

- her er min egen tanke, at de vel begge to er liquid, og de derfor ikke indgår (altså bliver skrevet som 1) i en reaktionsbrøk... så er det ikke fuldstændig åndssvagt?


Forklar hvad opvarmningen betyder for reaktionen 

Forklar hvad opvarmningen betyder for reaktionens ligevægtskonstant

Hvorfor viser en kraftig temperaturstigning at destillationen er slut?

Hvilke stoffer vil være destilleret over i forlaget sammen med propansyreethylester udover vand og ethanol? 

- vi blandede ethanol og propansyre. desuden tilsatte vi saltsyre som katalysator og Na_2CO_3 til destillattet bagefter. 

Hvilke stoffer vil være tilbage i den rundbundede kolbe? 

beregn massen af propansyreethylester som er danne ved syntesen samt den teoretiske masse hvis ligevægtskonstanten er 2,5. Her skal opstilles en ligning som udtrykker ligevægtsloven og som kan løses for at finde koncentrationerne for reaktanter og produkter i ligevægtssystemet. 

Alle andre kommentarer, som kunne være relevante er meget velkomne. Jeg går på kemi B sommerkursus, så jeg skal meget gerne nå at blive færdig med denne rapport. Det er den 10. rapport på 3 uger, og den første som virkelig volder mig problemer, da jeg ikke måtte deltage i forsøget pga. jeg er gravid. :( Så jeg har kun set forsøget på en video. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. juli 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du har nu nok en reaktion, der ser således ud:

C2H3OH (aq) + C2H5COOH (aq) (ligevægtspil) C2H5C(=O)OC2H5 (aq) + H2O (l)

Ethanol + propansyre (ligevægtspil) ethylpropanoat + vand

Det er kun vand, der befinder sig som væske (l), mens de resterende er i vandig opløsning. Vand er det eneste stof, der indgår som 1 i ligevægtsbrøken. Prøv at opstille ligevægtsbrøken og tillykke med dit kommende barn. 


Svar #6
29. juli 2016 af cosmicca (Slettet)

Det er vel bare

K = [C_2H_3OH] * [C_2H_5COOH] / [C_2H_5COOC_2H_5]
Men var bare overbevist om de var liquid

Og tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
29. juli 2016 af mathon

                  O                                 O
                  ||                                  ||
               RCOH  +  HOR'   \rightarrow   RC-O-R'  +  H2O


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. juli 2016 af mathon

eksempel:
 

                C_2H_5C(O)\mathbf{\color{Red} OH \; +\; H}\mathbf{\color{Blue} O}C_2H_5\; \rightleftharpoons C_2H_5C(=O)-\mathbf{\color{Blue} O}-C_2H_5\; +\; \mathbf{\color{Red} H_2O}
ny                     propansyre               ethanol                              ethylpropanoat
gammel            eddikesyre                ethylalkohol                      eddikesyreethylester


Svar #9
30. juli 2016 af cosmicca (Slettet)

Er kommet lidt videre, men mangler hjælp til denne: 

Beregn den teoretiske masse dannet af ester, hvis ligevægtskonstanten er 2,5. Her skal opstilles en ligning som udtrykker ligevægtsloven og som kan løses for at finde koncentrationerne for reaktanter og produkter i ligevægtssystemet. 

har brugt 10 mL propansyre og 10 mL ethanol 
stofmængderne er for propansyre: 0,134 mol og for ethanol 0,171 mol
endte med 15,34 mL ester og stofmængden på den er også 0,134 mol. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. juli 2016 af mathon

#6

                      \frac{\left [ ester \right ]}{\left [ propansyre \right ]\cdot \left [ ethanol \right ]}=K_c

                      \frac{\left (\tfrac{x}{0{,}020\; L} \right )}{\left (\tfrac{0{,}134}{0{,}010}\; M\right )\cdot \left (\tfrac{0{,}171}{0{,}010}\; M\right )}=2{,5}\; M^{-1}

                                  x=11{,}457\; mol \; ester

hvis masse er
                                  m=(11{,}457\; mol)\cdot \left ( 102{,}133\tfrac{g}{mol} \right )=1170{,}14\; g                               


Skriv et svar til: Syntese af ester

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.