Matematik

diskontinuert

11. august 2016 af pigen001 (Slettet) - Niveau: A-niveau

jeg skal i en opgave bevise af funktionen \frac{1}{x}  differenteret bliver til  -\frac{1}{^{x^2}}

- hvilket jeg får gjort vha. 3 trins reglen

Jeg opdager så, at der på studieportalens formelsamling står, at funktionen 1 over x er diskontinuert.. Hvordan kan det være? jeg har da lige bevist at funktionen er differentiabel?

 https://www.studieportalen.dk/kompendier/matematik/formelsamling/differentialregning/kontinuitet

(sidste graf på siden)


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. august 2016 af peter lind

Funktionen er ikke defineret i 0. Hvis du lader funktionen gå mod 0 fra højre vil du kunne få vilkårlig store værdier. Fra venstre vil du kunne få vilkårlig små værdier (numerisk stor men negativ)


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. august 2016 af VandalS

Funktionen er differentiabel i ]-\infty, 0[ og ]0, \infty[, men er ikke differentiabel over alle de reelle tal da den ikke er kontinuert i x=0.


Svar #3
11. august 2016 af pigen001 (Slettet)

Jeg bliver nødt til at bede jer om en nemmere forklaring...

Da jeg bruger tretrindsmetoden, så skriver jeg x som x0. Er der derfor den er differentiabel?
Hvis jeg havde brugt reelle tal vil den så være ikke kunne differenteres? eller har jeg misforstået det?


 


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. august 2016 af mathon

For f(x)=\frac{1}{x} er Dm(f)=\mathmf{R}_0
her sammenfaldende med Dm(f{\, }')=\mathmf{R}_0

                             
              
                    


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. august 2016 af VandalS

#3 Funktionerne 

\frac{1}{x}  og  \frac{1}{x^2}

er ikke defineret i x=0 da du ville dividere med 0, hvilket er en ulovlig handling. De kan derfor heller ikke være differentiable i punktet, men der er ingen undtagelsespunkter i intervallerne ]-\infty,0[ og ]0,\infty[, så her er 1/x differentiabel med den afledede funktion som du har fundet.


Svar #6
11. august 2016 af pigen001 (Slettet)

#5  tror stadig ikke, at jeg har forstået det helt.

Hvad menes der med, at x ikke er defineret i x=0 ? Betyder det bare, at der ikke står f(0)= \frac{1}{0}

- for så giver det mening, at man ikke kan differentere den.


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. august 2016 af peter lind

Det betyder at det ikke giver nogen mening at indsætte x i funktionsudtrykket. Her vil en blind indsættels give 1/0 men som nævnt tidligere du kan ikke dividere med 0


Svar #8
11. august 2016 af pigen001 (Slettet)

Men når jeg benytter mig af tretrinreglens første trin, så skriver jeg jo:

\frac{1}{(x.+h)}-\frac{1}{x.}

Er det så derfor jeg forlænger brøkken efterfølgende?

Eller skriver jeg x. fordi det er et vilkårligt punkt?

Hvis ikke det er derfor, så har jeg altså stadig ikke forstået det :(


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. august 2016 af peter lind

Hvis du sætter x = 0 står der 1/h-1/0  og det giver ingen mening.

Det er en meget almindelig fejl, at man bare kører løs uden at tænke på om det er lovligt, og det er den fejl du laver haver


Svar #10
11. august 2016 af pigen001 (Slettet)

Men jeg ender stadig ud i at f'(x) bliver -1/x^2

Har lige sat billede ind af hvad jeg har fået regnet
Vedhæftet fil:image.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #11
11. august 2016 af peter lind

I 4. linje overser du at udtrykket ikke gælder for x=0.


Svar #12
11. august 2016 af pigen001 (Slettet)

Vil det så sige, at mit bevis ikke er god nok eller hvordan?

Jeg må indrømme, at jeg har tabt tråden :( Jeg er med på, at jeg ikke kan dividere 1 med 0
og, at 1/h-1/0 heller ikke kan lade sig gøre.

Men hvad så når jeg skriver x0? det er jo et vilkårligt punkt - og ikke bare x? Eller er x0 ?og x det samme?

Hvis det det ikke bliver for besværligt, kan du give mig to eksempler på hvornår en funktion er kontinuert og hvornår den ikke er? Måske forstår jeg det bedre hvis jeg ser forskellen?


Brugbart svar (0)

Svar #13
11. august 2016 af peter lind

Hvid du har indset at 1/h-1/0 ikke kan lade sig gøre,.er du faktisk hjemme.

Dit x eller x0 kan ikke være hvad som helst. Dit x eller x0 skal være et tilladelig x eller x0.altså ligge i definitionsmængden Det er egentlig også det jeg var inde på i din anden tråd om differentiabilitet.

Dit bevis er udmærket. Der er underforstået, og du skal bare være klar over, at det er underforstået at x eller x0 skal ligge i definitionsmængden.

Jeg tror egentlig at det er bedst, at du sover på det


Brugbart svar (0)

Svar #14
13. august 2016 af AskTheAfghan

#0     Genopfriskning: Lad en funktion g være givet. At g er en funktion, er det underforstået, at g er (vel)defineret på sin definitionsmængde. For at vise, at g er differentiabel i et punkt x = x0 (underforstået at x0 ligger i definitionsmængden), skal man benytte tretrinsreglen. Der skal man specielt i det tredje trin vise, at limh→0 Δy/h eksisterer. At den eksisterer, er det underforstået, at "værdien" er defineret for x = x0. Hvis g er differentiabel i alle punkter i definitionsmængden, siger man, at g er differentiabel.

Faktum: Hvis en given funktion h er differentiabel, er h kontinuert.

Tilbage til dit spg: Betragt funktionen f(x) = 1/x. Bestem funktionens definitionsmængde. Du vil indse, at 0 ikke ligger i denne mængde. Det vil sige, at f er defineret for alle x på nær x = 0. Du har vist, at limh→0 Δy/h = -1/x2, hvilket eksisterer. Derfor er f differentiabel med f '(x) = -1/x2, og f er kontinuert (på sin definitionsmængde).


Svar #15
13. august 2016 af pigen001 (Slettet)

Så  jeg skal altså sige, at så længe min x?0 ?ligger i difinitionsmængden så er den differentiabel når h er gående mod 0?


Brugbart svar (0)

Svar #16
13. august 2016 af gariban

#15 Ja, så er den differentiabel netop i det punkt. Dvs x_0. Bemærk at 1/x ikke er uniform kontinurt, derfor er funktionen ej heller differentiabel på alle punkter.

Svar #17
13. august 2016 af pigen001 (Slettet)

yesss, så har jeg endelig forstået det!

1000 tak


Skriv et svar til: diskontinuert

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.