Dansk

Terror i medier

28. august 2016 af Sara0111 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. 

Er der en sød sød person der har tid til at rette min dansk stil som skal afleveres senere. Håber virkelig der en der har tid til det. :))


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2016 af Stygotius

Det er da dit eget arbejde du skal aflevere, -ikke en andens.


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. august 2016 af Smut1

Min dansklærer, syntes det var helt i orden, at man fik andre til at læse korrektur på sine stile, hvilket jeg er fuldstændig enig i!


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. august 2016 af Stygotius

Tjaa, så er det i hvert fald ikke vedkommendes egen præstation, og den karakter han/hun får, er så en bedømmelse af en anden persons kunnen og viden, -ikke af den elevs der har afleveret opgaven.

Det er der et ord for:  "Snyd"..

Hvad kan det bruges til??


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. august 2016 af Smut1

Selvfølgelig kan man vælge at anskue det som snyd i den forstand, at det kan influere årskarakteren, men når alt kommer til alt, synes jeg bare det er langt vigtigere, hvad eleverne lærer undervejs i gymnasiet, end den karakter de får sat over hovedet som studenter.

Korrekturlæsning kan være gavnligt, idet eleven får en andens syn på sit arbejde, hvilket gør, at denne kan forholde sig til kritikken på en anden måde end de blå kruseduller på papiret. Er der eksempelvis tale om hjælp fra en ven, vil personen, som har lavet fejlene, i langt højere grad være villig til at spørge ind til disse, indtil den fulde forståelse er opnået. Lærerne i gymnasiet har heller ikke tid til at hjælpe eleverne med alle deres grammatikfejl. På lignende vis er studieportalen gavnlig, idet man kan være anonym, og derfor ikke behøver at være bange for at føle sig dum.

Jeg tror først og fremmest, at det at få hjælp til sine opgaver øger læringslysten hos dem, som får hjælpen og får en succesoplevelse.


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. august 2016 af Stygotius

Selvfølgelig har gymnasielærerne tid  (og lyst) til at hjælpe deres elever med alle grammatikfejl. Det får de deres lån for, og det gør langt de fleste da også.

Selvfølgelig vil de fleste på SP være anonyme så deres små snyderier ikke blive afsløret.De der blot vil have en anden til at skrive deres opgaver for dem, er rystende ligeglade med forklaringer, men vil kun have overstået en øjeblikkelig situation på den nemmeste måde. Korrekturlæsning er på ingen måde "gavnlig",Den give en lærer et falsk billede af den enkelte elevs kunnen, og den luller eleven ind i en urealistisk tro på egne evner. Den får i hvert fald ikke en elev til selv at undersøge tingene og derved forbedre sig. Det er fup og svindel.

Hvad skal en lærer med en opgave fra en elev som han/hun ikke selv, men en anden (fordækt) har lavet ?????  Den kan ikke bruges til at hjælpe eleven til at blive bedre.

Hvem har gavn af at en lærer bliver stukket blår i øjnene???   -Ingen !!!

  


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. august 2016 af Smut1

Den her artikel vil måske vække din interesse, selvom man ikke kan læse den hele, kan man sagtens få pointen med.

Gymnasielærer: Lærer man overhovedet at skrive i gymnasiet?:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/faglighed.-laerer-man-overhovedet-skrive-i-gymnasiet


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. august 2016 af Stygotius

Tegnsætning - tegnsætning  .......er til for læserens skyld.

Det kan alle lære !!!


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. august 2016 af Smut1

??? :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. august 2016 af Stygotius

Den her artikel vil måske vække din interesse(, s). Selvom man ikke kan læse den hele, kan man sagtens (få) fatte pointen (med).

Det andet giver ingen mening.


Brugbart svar (0)

Svar #10
29. august 2016 af BechHohen88

Stygotius, hvis vi holder os i det pedantiske hjørne, kan vi konstatere at du sejler på egen hjemmebane. Eksempler;

- ...Den give en lærer et falsk... (hov, nu kan det vel ikke være en slåfejl længere. Lad os konstatere, at du skal genopfriske din viden om brugen af nutids-r. Noget, som du vel vil påstå er et indicium på imbecilitet, hvis man ikke kaperer dette.)

- ...Det får de deres lån for,... (hvad gør de?!?!?!?)

Handler diskussionen ikke om korrektur? For det kunne du vel lære noget af, når man maveplasker i korrekturen af andre individers retskrivningskompetence.

Brugbart svar (0)

Svar #11
29. august 2016 af Stygotius

"sejler på egen hjemmebane" ???  Prøv at sige det samme på dansk.

Ja, "Det får de deres løn for." 

"det" = at hjælpe deres elever. Det er fuldstændig korrekt sprog.

"Den giver deres lærer et falsk...."  

Den der ikke kan skelne mellem en stavefejl og en tastefejl, er blot en uvidende tåbe.

Du ved absolut intet om baggrunden for folks problemer med nutids-r, så lad hellere være med at gøre dig selv offentligt til grin mere end du allerede har gjort.


Brugbart svar (0)

Svar #12
30. august 2016 af Smut1

#9 Ja, ja, jeg har altid fået gode karakterer i dansk, fordi jeg er god til at analysere, og ikke fordi jeg er en haj til at stave eller til syntagmer;) Jeg synes dog, at sproget heldigvis rummer en del frihed, hvorigennem personlighed kan komme til udtryk. Jeg går bestemt ind for at kalde både sprog og litteratur for videnskaber, men det er de kun i kraft af, at vi mennesker udfordrer de konventioner, som vi har vedtaget


Brugbart svar (0)

Svar #13
30. august 2016 af Stygotius

For dem der måtte være interesseret i at vide noget om r-fejlen, kan jeg da fortælle at den kun forekommer ved de verber hvis stamme ender på -r. Det skyldes at der INGEN forskel er at høre på infinitiv og nutid af disse verb er.  "At køre" - "han kører" er således fuldstændig ens i dansk udtale. Det samme gælder "at lære" - "han lærer", "at erfare" - "han erfarer" osv. osv.


Brugbart svar (0)

Svar #14
30. august 2016 af Stygotius

P.S.

Et verbums stamme finder man ved at fjerne -e fra infinitivformen.


Brugbart svar (0)

Svar #15
30. august 2016 af Justitia

Jeg hopper med på Stygotius' vogn. 

"Korrekturlæsning er på ingen måde "gavnlig", den give(r) en lærer et falsk billede af den enkelte elevs kunnen, og den luller eleven ind i en urealistisk tro på egne evner. Den får i hvert fald ikke en elev til selv at undersøge tingene og derved forbedre sig."

Mere præcist bliver dét ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #16
30. august 2016 af Smut1

#15 "Mere præcist bliver dét ikke." Mener du virkelig det? Det viser blot, hvor unuanceret din verdensopfattelse er: Når vi snakker læring, indlæring og hjernens plasticitet, bør man aldrig benytte ordet "præcist".


Brugbart svar (0)

Svar #17
30. august 2016 af Justitia

#16 Ja, ellers havde jeg ikke skrevet det. 

Stygotius, beskriver så fint, hvad dét er - snyd og intet andet. Hvilket er korrekt. At du negligerer faktum, er decideret rystende, og viser blot hvor unuanceret din verdensopfattelse er. Har du hørt dette før? 

Dine opgaver skal vise, hvad du formår og ikke hvad dine venner formår. 

Det er ikke alle, som har en bekendtskaber, der retter ens danskopgaver, hvorfor det ville være helt urimeligt at sammenligne denne persons karakterer med personer, hvor det modsatte er tilfældet.


Brugbart svar (0)

Svar #18
30. august 2016 af Smut1

#17 "Dine opgaver skal vise, hvad du formår og ikke hvad dine venner formår." Ikke lige formuleret således, men noget lignende er jeg stødt på før. Jeg er ikke decideret uenig, men jeg synes, at opgaverne har en langt vigtigere rolle ind at vise, hvad eleverne formår, og det er at lære dem noget eller med andre ord at udvide deres horisont. 

"Det er ikke alle, som har en bekendtskaber, der retter ens danskopgaver, hvorfor det ville være helt urimeligt at sammenligne denne persons karakterer med personer, hvor det modsatte er tilfældet." Selvfølgelig er det ærgerligt, at alle ikke kan modtage den støtte de har behov for, men jeg synes ikke, at vi af den grund skal forbyde hverken privat lektiehjælp eller korrekturlæsning.


Brugbart svar (0)

Svar #19
30. august 2016 af Justitia

Du har godt nok et forfejlet forhold til ordet "retfærdighed".

Men ok så, lat os endelig skabbe en befolkning med dålige skrivefærdigheder! Endvidere lat os beløne dise menesker med told-taller på strippe. Fåstå du nu?


Brugbart svar (0)

Svar #20
30. august 2016 af Smut1

Jeg kan ikke se ordet "retfærdighed" andre steder end i din tekst. Livet er ikke retfærdigt! Men det betyder ikke, at vi alle skal lægge os ned og dø af den grund.

Jeg tror blot ikke, at folk får dårligere skrivefærdigheder af, at de får hjælp uden for klasselokalet.


Forrige 1 2 Næste

Der er 31 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.