Matematik

Fortgensvariation på en tallinje

26. september 2016 af Theajames (Slettet) - Niveau: B-niveau

 Har jeg lavet tallinjen rigtig i filen? :)


Svar #1
26. september 2016 af Theajames (Slettet)

Hov det var det forkerte billede, her er det rigtige:


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. september 2016 af AMelev

Det er svært at se, om det er f eller f ', du regner på, men jeg går ud fra, det er f ' (sæt mellemrum mellem f og ', så det er tydeligt).

Du bestemmer 0-pkt. til f ' som 2/3 og 2. Disse to tal deler x-aksen op i 3 intervaller.
Hvis f '(x) skal skifte fortegn, skal den passere 0, så det kan kun ske omkring 2/3 og 2. Derfor må f ' have samme fortegn inden for hvert af de 3 intervaller.
Dette fortegn kan så bestemmes ved at tage en tilfældig værdi i det enkelte interval og beregne af f '-værdien, hvilket du også har gjort, men du har ikke taget konsekvensen mht. fortegn.
    -3 ligger i det første interval ]∞,2/3[ og f '(-3) = 11, hvilket er positivt, så f ' er positiv i ]∞,2/3[
    0 ligger i det midterste interval ]2/3,2[ og f '(0) = -4, hvilket er negativt, så f ' er negativi ]2/3,2[
    1 ligger i det sidste interval ]1,∞[ og f '(1) = , hvilket er positivt, så f ' er positiv i  ]1,∞[

Vedhæftet fil:Monotonilinje.JPG

Svar #3
26. september 2016 af Theajames (Slettet)

ah okay. men det var -2 hvorfor har du så skrevet 2?


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. september 2016 af AMelev

Fordi jeg er en klovn, og fordi mine gamle øjne overså minus, og måske også fordi jeg er så vant til at tallene angives med mindst først.
Er det godt nok, eller skal jeg lægge en ny tegning/forklaring op?


Svar #5
26. september 2016 af Theajames (Slettet)

nej det helt fint, mange tak


Svar #6
26. september 2016 af Theajames (Slettet)

er f så voksende i ]∞,-2[

 faldene i ]-2, 2/3[

og voksende igen i ]1,∞[ ? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. september 2016 af AMelev

Jep, bortset fra, at intervallerne skal være lukkede i 0-punkterne:  ]∞,-2],  [-2, 2/3] og [1,∞[ 
f vokser til og med, x = -2 osv.
Du bør så også lige have med, at f har lok max = f(-2) = .... og lok. min = f(2/3) = ...

PS! Den korrekte betegnelse er aftagende - ikke faldende.


Svar #8
26. september 2016 af Theajames (Slettet)

okay. hvad med vendetangenten? er den 0?


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. september 2016 af AMelev

Se evt. denne video.

f '(x) = 0 angiver, at tangenthældningen er 0 i x, altså at der er vandret tangent. Det har du i -2 og 2/3. Da din graf er voks. til venstre for -2 og aft. til højre har den lok. "toppunkt" der - og tilsvarende ved 2/3.

Der er kun vandret vendetangent, hvis fortegnsvariationen for f ' er + 0 + eller - 0 -. Monotonien ændres ikke i 0-punktet, men grafens krumning "vendes". 
  Det er jo ikke tilfældet her. 

Vedhæftet fil:Vandret vendetangent.JPG

Skriv et svar til: Fortgensvariation på en tallinje

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.