Billedkunst

Hjælp til analyse

15. november 2016 af anonym005 - Niveau: C-niveau

Følgende maleri skal jeg analyser, men jeg er lidt forvirret på nogle punkter. Maleriet består af skrå linjer, dvs. dynamisk komposition. Men jeg synes personligt billedet ikke er i bevægelse, selvom der er skrå/diagonale linjer. Jeg ved ikke om det er muligt, men kan jeg indtegne en geometrisk figur ind(trekanten)? Synes nemlig hvis jeg indtegner trekanten, bliver der skabt ro i billedet og stabillitet og derfor et mere statisk billede end dynamisk. 

https://www.google.dk/search?q=gerda+wegener+ballerina+analyse&espv=2&biw=1280&bih=615&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiX1ZPM-6rQAhUGEiwKHUoMCD8Q_AUIBigB#imgrc=U21KMNgH6RQpTM%3A

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. november 2016 af Anne60

Hvis du indtegner en trekant i billedet, så vil du godt kunne argumente for at der er ro i billedet, da trekanten ikke står på en spids. Hvis det havde været tilfældet, så var det mere dymnamisk, da trekanten så kan 'vælte', men ellers skaber trekanten ro :) 


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. december 2016 af Jensen193

Hej :)
Beklager, at jeg skriver ret lang tid efter oplæget blev oprettet.

Men ja, der er nogle meget fremtrædende skrå linjer, der skaber en dynamisk komposition, og dermed en fremtrædende dynamik i billedet. Dog kan der tegnes en stående trekant mellem 3 af de 4 kvinder, hvilket samtidig med den dynamiske komposition skaber en form for stilstand, der i samspil med kompositionen skaber en forholdsvis interesant billedeopbygning.

Så der kan argumenteres for både stilstående og dynamisk billede, men det er nok bedst, hvis du nævner begge dele i din billedeanalyse :) 


Skriv et svar til: Hjælp til analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.