Dansk

Kan ikke slette min tråd

20. november 2016 af Bruthos - Niveau: A-niveau

Ups kom til at oprette et sørgsmål


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. november 2016 af PeterValberg

Det kan du ikke slette .... 

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #2
20. november 2016 af Bruthos

Tak for tippet.


Svar #3
20. november 2016 af Bruthos

Nu når jeg alligevel har startet den, kunne du så ikke tænke dig at kigge på min novelle, som jeg mener er blevet unfair bedømt til et 7-tal.

Jeg vil gerne vide, hvad jeg skal være opmærksom på.


Brugbart svar (1)

Svar #4
20. november 2016 af jantand

Du skal være opmærksom på at andre skal kunne forstå det du skriver.

Du skal læse det du har skrevet igennem inden du afleverer det.

Flere steder virker det som en historie de er dårligt oversat fra engelsk.

Du bruger flere ord der ikke passer ind i sammenhængen.

Der skal være mere struktur og sammenhæng i historien.

Det virker som, halvdelen af historien er skrevet ned og den anden halvdel stadig er i dit hoved.

7 er ikke unfair. 


Svar #5
20. november 2016 af Bruthos

ok :(


Svar #6
20. november 2016 af Bruthos

den anden halvdel af historien er en film.


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#0, 2, 3 og 6

Kan vi få også få opgaveformuleringen ? Måske kan vi finde en forklaring på dit 7-tal ud fra den. Giv os også gerne din lærers kommentarer. Alt dette vil gøre det nemmere at give dig kvalificeret hjælp og vejledning, så du kan forbedre din karakter næste gang.
 


Svar #8
23. november 2016 af Bruthos

Jeg ville prøve at se, hvor kritiske I er inde på Studieportalen. Desuden er det altid rart med lidt konstruktiv kritik. Min lærer kommenterede opgaven således: Wow. Det er en virkelig flot novelle. Den er ualmindelig velskreven. Solidt 12-tal. 

Jeg ville bare se om lærens vurdering påvirkede jeres. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#8

En flot og såmænd også velfortjent karakter. Nu kan jeg ikke tale på vegne af alle andre, men en lærers vurdering - eller sågar en anden persons - vurdering kan ikke rokke ved min vurdering. Jeg tager udgangspunkt i de ting, som man skal tage udgangspunkt (fx sprog, komposition o.a.), når jeg vurderer. 
Og dermed selvfølgelig også kun de punkter der er relevante for den stillede opgave.

Generel kommentar:
Alt i alt en flot, varieret og flydende sprogbrug med enkelte (og relativt uvæsentlige) mangler. - Vi befinder os i petitesseafdelingen. Læg mærke til, jeg ikke kommenterer på indholdet i dette indlæg, da indlægget ellers ville blive meget uoverskueligt. Er du interesseret, giver jeg gerne mit besyv med, hvad angår indhold.

Kritik:

Tegnsætning:
 Din tegnsætning er ganske fin, selvom der sniger sig nogle "brølere" ind undervejs.
"Efter yderligere to timer med intensiv afhøring (,) sætter de mig ind i en celle, hvor jeg sover natten over". Her skal kommaet i parentes slettes. Et andet eksempel: "Jeg spørger (,) om Frank er til stede." - Her er kommaet i parentes nødvendigt, når du vælger kommavarianten med startkomma.

Ortografi (retskrivning):
Ganske fint - igen sniger der sig nogle brølere ind.
Eksempelvis har du et sted skrevet "tideligere", men det staves jo som bekendt "tidligere".

Sætningsopbygning og semantik:
Dine sætninger er der ikke noget i vejen med, men overvej, om du ikke kan omformulere nogle af dine sætninger, så sproget på en eller anden vis bliver mere "levende", fx skriver du:
"Efter yderligere to timer med intensiv afhøring (,) sætter de mig ind i en celle, hvor jeg sover natten over".
Den sidste del af sætningen er der såmænd ikke noget galt med, men du kunne med fordel have skrevet noget i stil med: "(...) , hvor jeg tilbringer natten."

Novellen som genre:
Du overholder på fin vis genrekonventionerne for en novelle. Med andre ord: en kort fortælling, der ligner virkeligheden, der er et overskueligt persongalleri, en enstrenget handling m.m.

Layout:
Med hensyn til layout bør du være ekstra opmærksom i fremtiden. Lav kun (under)afsnit, hvor det er nødvendigt, fx når der er et tidsmæssigt eller indholdmæssigt skifte el. lign. i novellen. Rent formelt bør der også være sidetal. Ellers er det i orden.

Når en lærer så skal give en helhedsvurdering, tager læreren først udgangspunkt i de enkelte dele, fx:

Sprog (herunder tegnsætning, ortografi, semantik, sætningsopbygning): 12
Genre (novellens komposition og træk): 12
Layout: 10

Samlet: ( 12 + 12 + 10) / 3 = 34 / 3 = 11, 33 ... = 12
 


Skriv et svar til: Kan ikke slette min tråd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.