Matematik

Gompertz vækstfunktion

09. december 2016 af Akela (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er igang med min SRP, og ville derfor hører om der er nogen der har kendskab til Gompertz vækstfunktion/model, da dette volder mig store problemer. Funktionen skal udledes, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvilken funktion det er helt præcist, da der kommer mange forskellige funktioner frem når der søges på google.

Håber der er en venlig sjæl derude, som kunne tænke sig at hjælpe :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2016 af StoreNord

Aner ikke noget om den, men du kan læse om den her:

http://gbi.agrsci.dk/~ejo/publications/preprints/2003.01.i.pdf

Jeg fik en kurve som vedhæftede:


Svar #2
09. december 2016 af Akela (Slettet)

Tak for svaret, men det er dog i en helt anden sammenhæng at jeg skal bruge den - det er i forhold til tumorvækst. 

Har fået at vide at den funktion jeg skal komme frem til er den jeg har vedhæftet, ved dog ikke hvor jeg skal starte eller hvordan jeg skal komme frem til den....


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. december 2016 af StoreNord

Tumorvækst eller grisevækst, det kan vel være et fedt. Men jeg kan ikke se, hvad en kvotientrække har med en funktion at gøre.


Svar #4
09. december 2016 af Akela (Slettet)

Jeg ville også tro at det var lige meget, men den funktion du har linket til, ser helt anderledes ud, end dem jeg har kigget på... Og ved ikke hvor kvotientrækken kommer ind. Er generelt bare meget forvirret.


Skriv et svar til: Gompertz vækstfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.