Kemi

Side 2 - Phthalater

Brugbart svar (0)

Svar #21
14. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

1. Ja estergrupperne er polære. Der er 4 oxygenatomer - 2 ved hver estergruppe. 

2. Det er forskellen i elektronegativiteten, der er bestemmende for det, samt (a)symmetrien i molekylet. 

4. Jo det er det samme, der sker, bare to forskellige steder. Der finder en hydrolyse sted, derfor sker reaktionen. 

5. Der sker en hydrolyse - en kondensationsreaktion er det modsatte af en hydrolyse.

Du har OC4H9, og det er dette sted, vand reagerer. Det markeret oxygenatom modtager et hydrogenatom fra vand, mens C4H9 modtager OH fra vand (H2O). Herved får du C4H9OH. Skrevet på en anden måde:

CH3-CH2-CH2-CH2-OH

Jeg ved ikke, om det kan forklares på en lettere måde. 


Svar #22
14. december 2016 af HFNU (Slettet)

Ok ja ... mange tak igen :)

Til spørgsmål 1 . Er der 4 oxygenatomer fordi det er 2 estergrupper og dermed COO en dobbeltbinding af Oxygenatomet for hver estergruppe.

?2. Altså jeg kender ikke til forskellen mellem elektronegativiteten af de polære og upolære grupper. Vil man så sige at stoffet er mest polært eller upolært . (DBP) 

?4. ved en hydrolyse spaltes et molekyle under optagelse af vand, hvorved der dannes  2 nye kemiske forbindelser.... i denne reaktion er det< Butal 1 ol og C4H9?OH

5 . Jeg forstår godt det du skriver i svar 5..bortest fra at det skrevet på en anden måde er det samme som :

CH3? CH2 CH2? OH.

Jeg har 1 spørgsmål mere jeg kan virkelig ikke udefra strukturfomlen : OC4H?9?  .....forstå at der kun er 4 carbonatomer. Hvad med de 6 carbonatomer fra benzenringen som er bundet til stoffet også. Jeg kan heller ikke forstå antallet af hydrogenatomer. Det vil være rigtig fedt hvis du vil forklare mig det


Svar #23
15. december 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg håber du har tid til at hjælpe mig med resten af spørgsmålene i dag :) hvis ikke er det selvfølgelig helt iorden.


Brugbart svar (0)

Svar #24
15. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

1. Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener, men du kan jo bare tælle oxygenatomerne på strukturformlen, som jeg har vedhæftet, evt. find en strukturformel for DEHP, eller som din opgave har. Ellers har en estergrupper 2 oxygenatomer. 

2. DBP og DEHP er overvejende upolære, men DBP er mere polær end DEHP. 

4. Hvad spørges der til?

5. Jeg er heller ikke helt sikker på, hvad der spørges om her. 

OC4H9 angiver kun en lille del af det samlet molekyle. Jeg har markeret OC4H9 på det vedhæftede billede - der er to af disse grupper ved DBP. 


Svar #25
15. december 2016 af HFNU (Slettet)

Mange tak for svar .

1. Det jeg mener er at hver estergrupper har en dobbelbinding af oxygenatomer og derfor er der jo 2 oxygenatomer for hver estergrupper og da der er 2 estergrupper må der være 4 oxygenatomer.

2. Kan man tælle antallet af CHn? grupperne og de polære grupper estere. For at se hvor mange polære og upolære grupper stoffet indeholder.

4 . Jeg forstår ikke at butan 1 ol og OC4H?9 ? bliver udskilt. Hvordan kan man se det.

5. Hvad betyder det sidste du skriver : Herved får du C4H9OH. Skrevet på en anden måde:

CH3-CH2-CH2-CH2-OH....hvordan hænger det sammen med antallet af atomer i stoffet DBP.

Jeg forstår nemlig ikke antallet at Hydrogen og carbonatomer i stoffet. Altså at der kun er 4 carbonatomer og 9 hydrogen atomer... har du lyst til at forklarer mig det.

Mange tak for alt din hjælp det betyder rigtig meget for mig


Brugbart svar (0)

Svar #26
15. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

1. Hver estergruppe har et carbonatom dobbeltbundet til et oxygenatom. Det samme carbonatom har også et enkeltbundet oxygenatom bundet til sig. 

2. Ja men jeg ved ikke helt, om det giver mening. Man siger normalt, at der skal 3-4 CHn-grupper til at opveje for en OH-gruppes polære egenskaber. Jeg kender ikke til en generel regel for estergrupper. Argumentet, ud fra blot at se på stoffernes strukturformel, med, at der er flere upolære grupper i DEHP end i DBP må være tilstrækkelig. 

4. Det kan du se ved de reaktionsskemaer, der er vist i din bog. Du får dannet butan-1-ol ud fra hydrolysen mellem vand og OC4H9 (der er en del af DBP molekylet). 

5. Det hænger ikke sammen med antallet af molekyler i DBP. C4H9OH er ikke en del af DBP, men det er OC4H9 derimod (det er et udsnit af hele molekylet). 

DBP har 16 carbonatomer, 22 hydrogenatomer og 4 oxygenatomer: C16H22O4


Svar #27
15. december 2016 af HFNU (Slettet)

1. Men det vil sige at stoffet OC4H9?   har 4 oxygenatomer i alt så.

2. Ok jeg forstår godt hvad du mener, men jeg kan ikke se hvor CHn?  grupperne i DBP bliver vist. Hvordan kan man egentlig se det.

4. Alstå det her er bare et link jeg selv har printet ud og vil arbejde med for at kunne besvarer min opgave som omhandler phthalater , DBP og DEHP... Jeg kan ikke se det udefra del reaktionerne.  Jeg forstår dog godt at du mener at man får dannet butan 1 ol udefra hydrolysen samt stoffet C4H9?OH. Hvor ser man det henne.

5.  Er OC4H9 ? et udsnit   DBP.

Tak for moleyleformlen. Jeg kunne ikke finde det efter at have søgt på google


Svar #28
17. december 2016 af HFNU (Slettet)

Det her er bare de sidste spørgsmål...så skal jeg nok lade være med at blive ved med at spørge ind til det.


Brugbart svar (0)

Svar #29
17. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg har ikke haft tid til at svare. Du må endelig stille spørgsmål. 

1. OC4H9 er ikke et selvstændigt stof, men en del af stoffet DBP. DBP har 4 oxygenatomer i sin strukturformel. Se evt. strukturformlen her og tæl antallet af O'er: https://en.wikipedia.org/wiki/Dibutyl_phthalate 

2. Som sagt kan CHn-grupperne enten være CH, CH2 eller CH3. Du kan se disse grupper på den strukturformel, jeg tidligere har vedhæftet.

4. Butan-1-ol er netop C4H9OH, som jeg har markeret på det vedhæftede billede. Du kan også her se, at OC4H9 er en del af DBP. 

5. Ja OC4H9 er blot en "lille" del af hele molekylet, der er DBP. 


Svar #30
17. december 2016 af HFNU (Slettet)

Ok hvis det ikke gøre noget vil jeg meget gerne forsætte med at spørger, fordi jeg har svært ved det her...og jeg synes dine svare hjælpe meget med at få klarhed over det hele.

2. Ok altså udefra din vedhæftede fil kan jeg sagtens se hvor CHn ?  grupperne er placeret, men jeg synes det er svært at se det på den tegning jeg har.

3. Jeg har lige et spørgsmål angående det skærmbillede du har sat ind. benzenringen har du så bare ikke sat to af hydrogenatomerne ind, så carbon atomerne binder sig til.

4. Ok ...men at C4H?9OH? ? er butan-1-ol, er jeg ikke helt med på endnu. Er molekyleformlen for Butan-1-ol ikke > C4H?10? o.   ?Jeg har prøvet at kigge på en tråd, som dog alligevel svarer lidt på mit spørgsmål. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor et Hydrogenatom skal skiftes ud med en OH-gruppe.

5.  Tak for svar.

6. Kan man egentlige sige at stoffet er mere fedtopløselig end vandopløselig


Svar #31
17. december 2016 af HFNU (Slettet)

?


Brugbart svar (0)

Svar #32
19. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

2. Hvert knæk angiver et C-atom med tilhørende H-atomer. Hvert C-atom skal have fire bindinger. Ikke viste bindinger angiver altså H-atomer. 

3. Nej hvor ser du det? 

4. C4H9OH er jo det samme som C4H10O bare skrevet på en anden måde. Teknisk set kan det også være et andet stof end butan-1-ol. Prøv at indsæt et link til den tråd. 

6. Ja. 


Svar #33
19. december 2016 af HFNU (Slettet)

Tak

2. Ja jeg har stadig lidt svært ved at se det , selvom jeg godt ved at hvert knæk angiver et C-atom.

3. Hvilket slags stof er det som er bundet til OC4H9? og hvorfor er det lige præcis det stof som er bundet til DBP...har det noget at gøre med opløselighed.

4. Jeg kan ikke lige finde linket igen...Men jeg forstår nok ikke helt hvordan det kan være butan-1-ol som bliver dannet..C4H9?OH og C4H10?O   er de to stoffer virkelig det samme stof, men med to forskellige molekyleformler. Kan man så sige at de er isomerer.

6. Ok ja så skriver jeg at stoffet er mere fedtopløselig end vandopløselig.

Og mange tak for hjælpen igen


Brugbart svar (0)

Svar #34
19. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

3. OC4H9 er jo en del af DBP. Prøv at kig på billedet i #9. 

4. Du misforstår det. 

6. Ja hvis det har relevans for opgaven. 

Jeg har svært ved at se, hvordan jeg skal kunne forsklare dig det på en anden måde. Prøv evt. at tag en snak med din lærer. Det er lettere, hvis man sidder overfor hinanden og har et stykke papir og blyant. 


Svar #35
19. december 2016 af HFNU (Slettet)

Tak igen

Ja det vil helt klart være lettest, men det har jeg ikke mulighed for. Jeg læser online... men så må jeg tage det op hvis det er, til efter vores labratorie kursus, inden eksamen.

3+4. Jeg forstår godt OC4H9? er den del af DBP....men det er ikke det jeg spørger om :). Nu har jeg vedhæftet et billede af det jeg mener...Det stof som er bundet til OC?4?H9...? Jeg har lavet en pil og skrevet benzenringen lige oppe over, og tegnet alle carbonatomerne på stoffet. Det er det stof jeg spørger, hvad er.

6.  Det er rigtig nok...skal lige tjekke om det har


Svar #36
19. december 2016 af HFNU (Slettet)

Det er den vedhæftet fil

Vedhæftet fil:Kemi b.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #37
19. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er jo som så ikke et specielt "stof". Det er jo stadig en del af en helhed. Uden OC4H9 har du jo heller ikke nogle estergrupper, fordi der mangler et oxygenatom ved hver estergruppe. Du mangler C-atomer ved det dobbeltbundet O. Du kan med fordel også prøve at tegne hydrogenatomerne. 

Bare for at understrege så er hele dit stof i din vedhæftede fil stoffet DBP. 


Svar #38
19. december 2016 af HFNU (Slettet)

Ok ja

Altså jeg tror jeg bliver lidt forvirret nu. Det vil sige at stoffet DBP ikke indeholder 2 estergrupper som vi tidligere har talt om.

Jeg har kigget på de skitser du har vedhæftet der tegner du jo hydrogenatomerne ind, så det er jo tydeligt.


Brugbart svar (0)

Svar #39
19. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nej stoffet DBP indeholder 2 estergrupper. 


Svar #40
19. december 2016 af HFNU (Slettet)

Ok ja ...jeg tror måske jeg mistod dig igen undskyld.

Jeg tror du mente : Det er jo som så ikke et specielt "stof". Det er jo stadig en del af en helhed. Uden OC4H9 har du jo heller ikke nogle estergrupper, fordi der mangler et oxygenatom ved hver estergruppe.

Så det du mener er hvis OC?4H9 ikke var en del af DBP var der heller ingen estergrupper.


Der er 44 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.