Fysik

arbejde og energi

15. januar 2017 af messk (Slettet) - Niveau: B-niveau


Hej folkens. Jeg vil spørge om der er nogen som kan hjælpe mig med denne opgave. Er gået lidt stå.
En kran skal løfte en container med konstant fart på 15 meter i lodret retning. Containeren har massen 7,5 t.
Med hvilken kraft skal kranen løfte containeren?
Hvilket arbejde udfører løftekraften?
Hvilket arbejde udfører tyngdekraften , når kranen løfter containeren de 15 meter?

Hvis nogle bare kan hjælpe med at besvare disse tre spørgsmål inden kl 10.35 imorgen mandag så vil det være perfekt. Selvfølgelig med mellemregninger og forklaringer på hvad man har gjodt. 

Håber nogle vil hjælpe mig 
Nogle der kan hjælpe med at besvare de tre spørgsmål
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. januar 2017 af peter lind

Kraft er tyngdekraften på containeren altså m*g. Kraften fra kranen skal jo netop være lige så stor men modsat rettet tyngdekraften

Arbejde = kraft *vej

Det samme som kranens men med modsat fortegn


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. januar 2017 af mathon

                 A=\left ( m\cdot \overrightarrow{g} \right )\cdot \overrightarrow{\Delta h}=\overrightarrow{F}\cdot \overrightarrow{\Delta h}=F\cdot \Delta h\cdot \cos(\overrightarrow{F},\overrightarrow{\Delta h})


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. januar 2017 af Number42

Kraft F = 7,5 ×1000 × 9,82 newton
Arbejdet A = F × h = F × 15 joule

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. januar 2017 af mathon

               A_{l\o ftekraft}=\left ( 7{,}5\cdot 10^3\; kg \right )\cdot \left ( 9{,}82\; \tfrac{N}{kg} \right )\cdot \left ( 15\; m \right )\cdot \cos(0^\circ)

               A_{tyngdekraft}=\left ( 7{,}5\cdot 10^3\; kg \right )\cdot \left ( 9{,}82\; \tfrac{N}{kg} \right )\cdot \left ( 15\; m \right )\cdot \cos(180^\circ)


Skriv et svar til: arbejde og energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.