Dansk
Natursyn under romantikken
Jeg skal i AT skrive om natursyn under romantikken, og tænkte i den forbindelse på om nogen kan foreslå et værk der kan være super godt at arbjede med, og som er værd at tjekke ud. Gerne noget der enten viser nationaldyrkelsen eller dualismen og det åndelige i naturen, eller fortæller om hvordan naturen skal forståes og opleves. Jeg har nogle tekster/digte, som godt kan bruges, men synes ikke at nogen af dem sidder lige i skabet. Det skal helst være en prosa tekst eller et lyrisk digt :)
Svar #1
10. februar 2017 af mathon
Den romantiske bevægelse opstår i en tid præget af revolutioner og politisk uro. Man begynder for alvor at tvivle på, om oplysningstidens optimistiske tro på fornuften og fremskridtet overhovedet giver mening længere.
Og man søger efter et alternativ. Det finder man blandt andet i tænkning, som opstår i kølvandet på Kants kritik af fornuften. Den hævder, at der bag den synlige og dybt splittede verden findes en dybere orden af åndelig karakter, som man kan opnå forbindelse med, hvis man opgiver fornuften og i stedet lader fantasi og intuition komme til orde.
kilde: Forfatter: Henrik Hansen
titel: "Litterære mønstre
Fra middelalder til modernitet"
Forlag: Frydenlund
1. udgave, 1. oplag, 2016 side 131
ISBN 978-87-7118-699-4
Svar #2
10. februar 2017 af Smut1
Schack Staffeldts ”Indvielsen” er suverænt nyplatonistisk digt. Har du "Litteraturens veje"? Deri finder du et helt afsnit om både nyplatonismen og nationalromantikken. (Og der er gode eksempler på nationalromantiske digtere.)
Svar #3
10. februar 2017 af mathon
Naturen og bevidstheden er - ifølge romanikken - ikke adskilte fænomener, men besjælet af Guds ånd, også kaldet panteisme. I en poetisk, intuitiv indføling i naturen, kan den erkendes i sin guddommelighed. Digteren blev forstået som et geni, der havde en anelsesfuld og intuitiv indsigt i den guddommelige verden og i kraft af sin skaberkraft og fantasi kunne give den kunstnerisk udtryk.
Svar #4
10. februar 2017 af mathon
…
Romantikerne oplevede verden som splittet og kaotisk og længtes efter en højere mening. Den romantiske kunst var således præget af melankoli over bevidstheden om det uopnåelige, længslen efter at transcendere den reale verden og drømmen om at hele splittelsen og skildre det ideale i kunsten.
…
Den filosofiske baggrund for romantikken var nyplatonismen og organismetanken.
…
Man skelner ofte mellem den tidlige romantik (kaldet universalromantik) og den sene romantik (kaldet nationalromantik).
Svar #5
10. februar 2017 af Stygotius
Den lyriske tekst det er mest oplagt at nævne i den forbindelse, er utvivlsomt A. Oehlenschlægers "Guldhornene" fra 1802; det er nærmest et katalog over romatikkens idéer. En oplagt prosateskt vil være H.C. Andersens "Klokken" fra 1845.
Den mest universelle, -grundlæggende idé i romantikken er ddyrkelsen af det oprindelige,,,,,,i alle dets former
barnet over for den voksne landet (naturen) over for byen bonden over for arbejderen fortiden over for nutiden
Det er vigtigt at huske at en periodes stiltræk viser sig i alle kunstarter: -maleri, litteratur, arkitektur, musik, havekunst, dans, osv. osv. f.eks. samfundsforhold.
Svar #7
12. februar 2017 af madseenn (Slettet)
Har helt styr på hvad romantikken er, skal bare bruge nogle gode værker, men ellers tak
Guldhornene og klokken har vi arbejdet med på klassen og kan derfor ikke bruge dem, i hvert fald ikke kun dem. Ellers er det især noget lignende klokken jeg leder efter! :)
Skriv et svar til: Natursyn under romantikken
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.