Andre fag

Spansk eller tysk? Hjælp

18. februar 2017 af Gokcee (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej derude, 

Jeg er i tvivl om jeg skal forstætte med tysk på gymnaiset eller starte på spansk. Hvad siger I til det? 
Det vil være dejligt, hvis I kommer med jeres egne erfaringer omkrign tysk eller spansk. Eller bare generelt fortsættersprog og nybegyndersprog på gymnasiet. 

- GA


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2017 af Egofaciens

Det kommer ekstremt meget an på dig selv. Selv valgte jeg at gå videre med tysk på B niveau, og dette er ikke noget jeg har fortrudt, selvom jeg også tror spansk kunne være mega interessant. Jeg kan godt lide faget, og så længe du bare følger med skal du nok klare det, også kan du altid opgradere til A, hvis det er derfor du måske hellere vil tage spansk. Noget andet jeg kan lide ved tysk er, at jeg kunne forestille mig måske (ikke noget jeg skla gøre mig klog på, men altsåå) at det er noget lettere end spansk. Du bygger jo videre på viden du allerede har fra folkeskolen, også er der så mange transparente ord, der bare gør tysk lettere at forstå, efter min mening.

Men ærligt, så er det meget svært at fortælle dig om du skal tage tysk eller spansk. Har du måske tænkt på hvad du vil i fremtiden? Nogle steder er det eksempelvis en fordel hvis man kan tysk, ligesåvel som det andre steder sikkert også kan være en fordel at kunne spansk - også er det jo også et møg flot sprog. Kan ikke rigtig fortælle dig hvorfor du ikke skal vælge spansk, så imma leave it at this :)) held og lykke med det hele


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. februar 2017 af Gljcjkvgj (Slettet)

I tysk plejede jeg at få 10 taller i folkeskolen, og det var et af mine mest elskede fag. I gym, har det været den dårligeste beslutning, at fortsætte med tysk. Fortryder sååå meget at jeg ikke tog spansk. Så medmindre du er.100% sikker på at du kan få 12 i tysk, så fraråder jeg at vælge det.
Men i realiteten er der ikke mange forskelligheder fra tysk folkeskole til gymnasium, der er bare mere grammatik.

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. februar 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det afhæger som omtalt i #1 af dig, og hvad du vil. Der er en del virksomheder, der har tæt handelskontakt med tyske virksomheder. Disse virksomheder sætter stor pris på, at man kan tysk, men da jeg selv i sin tid arbejde sammen med en sydtysk kunde, klarede vi det foretningsmæsige på engelsk og snakken over frokosten på tysk, selv om jeg kun havde haft tysk til realeksamen (i dag 10. klasse).

Skal man have erhvervsmæsig kontakt med firmaer i spanien eller den spansktalende del af latinamerika, er spansk et must. Ungdommen er begyndt at kunne engelsk, men de noget ældre har ikke lært det.

Det kan være, at du har interesser, der kan påvirke dit valg. Min interesse for spansk kommer fra min interesse for flamenco og anden spansk musik.


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. februar 2017 af Smut1

Prøv at gå ind og find nogle online kurser/vidoer og mærk efter, om du har lyst til at lære sproget. Du bør nok også  tage højde for om det falder dig nemt, (det er altid lidt sjovere, når 12-tallet ligger lige til højrebenet).


Skriv et svar til: Spansk eller tysk? Hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.