Fysik

Gitterkonstanten

06. april 2017 af Lundan - Niveau: B-niveau

Hej Studieportalen!

Jeg håber i lige kan sætte noget helt på plads for mig, da jeg ikke har kunne finde et sted på nettet eller i min grundbog hvor det står direkte (i hvertfald ikke efter min mening). 

Den såkaldte gitterkonstant skulle være afstanden mellem to riller? 

MEN, hvorfra måler man denne afstand? De fleste illustrationer jeg har set får det til at se ud som om man måler fra midten af den ene rille, til midten af den anden? Kan det være rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. april 2017 af peter lind

Rent faktisk er det ligegyldigt om man måler fra midten af en rille til en anden rille. Det er jo periodisk så man kan gøre som man finder mest praktisk


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. april 2017 af mathon

Hvis der er n streger/ridser pr mm, er der (n-1) mellemrum.
Men forskellen på, om det "høje" antal streger divideres med n eller med (n-1) er ubetydeligt lille,
hvorfor man sædvanligvis beregner gitterkonstanten

                   d=\frac{1\; mm}{antal\; str eger\; pr\; mm}


Svar #3
07. april 2017 af Lundan

Peter Lind: 

Men antaget man måler fra midten af rillen, er det så fra midten af den første rille, til midsten af den næste?


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. april 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det er gennemsnittet af måling over mange linier. I princippet er det fra et tilfældigt valgt sted i liniemønsteret til et tilsvarende sted 1 linie derfra, men da linierne ikke kan være eksakt lige brede, vælger man at tage gennemsnit over måske 10000 linier. I så fald betyder det intet, om man måler til den ene eller anden side af linien eller til midten eller midten af mellemrummet. Måler man fra midten af en linie til siden af e linie 10000 liner der fra, forsvinder fejlen i andre måleusikkerheder.


Skriv et svar til: Gitterkonstanten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.