Matematik

Kombinatorik.

29. april 2017 af confus - Niveau: A-niveau

Hej jeg sidder og leger med en opgave, men det er en del år siden jeg har haft matematik.

Jeg har 30 marker. På hver mark skal der udføres 2 opgaver. Dvs. 60 opgaver i alt. Der er ikke tid til at lave alle opgaver på én gang, da det strækker sig over en sæson. Jeg starter derfor med at sige, vi vælger 3 opgaver i vilkårlig rækkefølge.

Kn,r=n! / (r!⋅(n−r)!)   - Ved insættelse : 60! / (3!*(60-3)!) = 34220 kombinationer.

Hvis man antager de 30 marker har forskellige størrelser, og opgaverne derfor tager forskellig tid på hver mark, bliver det en del mere kompliceret. Der ønskes derfor at sammensætte x antal opgaver der kan nåes, indenfor en given tid. Hvordan kan jeg opsætte en ligning for dette, hvis r er ukendt i ovenstående formel?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2017 af SuneChr

Den tid, der kræves til én opgave på mark kan vi kalde t1
Da der på mark1 skal udføres to opgaver, er der hertil knyttet endnu et t1
Vi har da en tidsmængde   {t1 t1 t2 t2 ... t30 t30}   bestående af 60 tidselementer.
Vi skal, af mængden, danne delmængder med 1, 2, 3, ... elementer
Et givet tidsforbrug for en udvalgt delmængde er summen af elementerne.

Det vil kræve en algoritme, som der sikkert er en anden, der kan konstruere til en computer.


Svar #2
30. april 2017 af confus

Så hvis man har 60 tidselementer er alle tænkelige kombinationer af dem 60!, hvilket er et umuligt stort tal. Hvis man siger at {t1,t13,t27} < totaltid, vil det så være muligt at finde alle kombinationer af tidselementerne og derefter sorterer dem og finde den kombination der er tættest på totaltid?


Skriv et svar til: Kombinatorik.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.