Dansk

Tolkning af billede

12. maj 2017 af sofusxD - Niveau: 10. klasse

Hej SP

Jeg har valgt dette billede til min 10. klasses dansk eksamen og jeg synes jeg er gået lidt død i det. Hvordan tolker i billedet?

Vedhæftet fil: 6042479199_65c2d98ed0_b.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2017 af nera

Har du fået et navn på værket?


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. maj 2017 af Kitoo (Slettet)

Jeg tænker umiddelbart, at der er tale om en intertekstuel reference til syndefaldet. I baggrunden ses nemlig en kvinde (Eva), der tager et æble fra et træ med en mand (Adam) stående ved sin side. Det er hvad jeg sådan lige kort kan sige om billedet.

Har du haft fat i en billedanalyse? De burde være til at finde, hvis du googler billedanalyse. Det er ikke sikkert at alle punkterne i billedanalysen er relevant for netop dit billede, men det kan være en god idé at gå det hele igennem.

Som Nera siger, så kan det være en god idé at overveje, hvad titlen på værket kunne betyde. En forfatter/kunster vælger ikke titlen tilfældigt, og den kan have meget at sige om maleriet. Samtidig kan du også bruge titlen til at google andres analyser af maleriet på nettet. Ikke for at kopiere, men for at få idéer og sammenligne, hvis du er i tvivl om du har tolket den "rigtigt".

Håber dette var til hjælp!


Svar #3
12. maj 2017 af sofusxD

Billedet hedder "Jalousi"


Svar #4
12. maj 2017 af sofusxD

Og tak for hjælpen! :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. maj 2017 af Kitoo (Slettet)

Det var så lidt

Titlen giver ret god mening i fht. Syndefaldet. Du kan evt. kigge her: http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline

Det er fortællingen om syndefaldet i bibelen. Det kan måske godt være lidt støvet, da det er en gammel oversættelse. 

Manden i forgrunden kunne godt være et "symbol" på Gud. Han står nemlig bag en busk og ser, hvad menneskerne gør. Konsekvenserne for Syndefaldet var, at Adam og Eva blev smidt ud af Paradisets have, fordi de havde brudt Guds regler. Man kan måske sige at det er Guds jalousi over, at de "har valgt ham fra" for at have viden om godt og ondt. At de har valgt hinanden i stedet for ham. Det kunne også være djævelens (der optræder som slange i syndefaldet) jalousi over det gode forhold mellem menneskerne og Gud, som han så ødelægger ved at få dem til at spise af træet.

Det kan godt være at jeg er helt på vildspor, men det er op til dig at vurdere, hvordan du mener at billedet skal tolkes.

Håber det går godt til prøven! Du må gerne sende pb, hvis du har flere spørgsmål. Også i fht. prøven generelt eller lignende


Skriv et svar til: Tolkning af billede

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.