Tysk

Spørgsmål til eksamen

01. juni 2017 af pååå (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej derude

Jeg ville bare lige stille et par spørgsmål til tysk eksamen, da jeg skal op om ca. 2 uger. Jeg håber at der er nogle derude der vil svare på det og ellers bare give nogle tips til at forbedre! 

- Jeg fik 10 til årskarakter og tvivler stærkt på at jeg kan få 10 til eksamen. Jeg vil derfor gerne høre hvad der egentlig forventes fra eleven, til at man giver 10 (eller måske endda 12) til eksamen? Personligt vil jeg sige at jeg er ret god til at forstå tysk, men at formulere mig selv (specielt grammatisk korrekt) har jeg det meget svære ved. 

- Når jeg skal ind og trække den tyske tekst som jeg har 30-minutters forberedelse til, skal jeg så kun oversætte, forstå og dermed forklare hvad den handler om på dansk? Eller skal den også analyseres eller noget helt tredje?

Danke schön =)


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2017 af FransiscoMertens

Hvis du har tysk på b har du 24 timers forberedelse.

For at få 10 skal du vise fluency, stor variation fagligt og ordforråd skal være sikkert sprogbershelske men ikke fejlfrit. Det vil sige kongruens, manglende ledsætninger, forkerte ord trækker meget ned i bedømmelsen.

Du skal have en god tekstforståelse og skal kunne formulere egne synspunkter og argumentere hvorfor.
Det kræver meget af en elev, hvis eleven ikke kan tale mindst to-tre minutters tysk. Til eksamen har du ti minutters dialog med lærere og censor.


Svar #2
06. juni 2017 af pååå (Slettet)

Til den 24-timers forberedelse, skal jeg så kun gøre brug af de tre taksonomiske niveauer på teksten, eller er der også noget andet jeg skal?


Skriv et svar til: Spørgsmål til eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.