Studievalg og videregående studie

Jura eller medicin?

22. oktober 2017 af maria12hansen (Slettet)

Hej!

Jeg er meget forvirret om jeg skal vælge jura eller medicin, er der nogle herinde som studere til en af de to som måske kan skrive de gode ting og måske dårlige ting omkring medicin/jura studiet? Jeg synes at jura studiet lyder rigtig spændende, men jeg er ikke sikker på om jeg vil synes det bliver for kedeligt i længden med alle de bøger man skal læse. Er der også nogle der kan forklare hvad man egentlig helt præcist skal igennem de to studier på universitetet? 

Det ville være en stor hjælp!

På forhånd tak :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. oktober 2017 af Mathias7878

Det var da godt nok to vidt forskellinge ting! ;)

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. oktober 2017 af Justitia

Skriver senere.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. oktober 2017 af dannysannem

Uden at vide meget om hverken den eller den anden uddannelse, så tænker jeg ligesom #1 :-)

Hvis du ikke allerede har overvejet det, så vil jeg da gerne slå et slag for et højskoleophold, hvor du får mulighed for at snuse lidt til det ene eller begge fagområder. På Rønde Højskole, hvor jeg arbejder, har vi blandt andet et linjefag der hedder Sygepleje og Medicin. Rigtig mange af vores elever kommer netop for at blive klogere på om de skal læse medicin eller om der kunne være andre uddannelsesveje. På sygepleje og medicin benytter vi os delvist af medicinstuderende i slutningen af deres uddannelse som undervisere. Og på hvert hold er der elever der fremhæver dette møde med en medicinstuderende, som en vigtig del af deres afklaring. 

Det kunne måske være noget for dig?

Kontakt mig hvis du vil vide mere.

Mvh Danny Sannem, Rønde Højskole, [email protected] eller tlf. 21935680


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. oktober 2017 af Justitia

Jeg kan kun tænke mig frem til én "negativ" ting ved jurastudiet. Jurastudiet er et meget konkurrencepræget studiet, eftersom karakterer betyder meget. 

https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1221321 - læs eventuelt denne tråd. Men du skal ikke lytte til Roman Garcia, han udtaler sig ofte om ting, han ikke forstår. Hvilket ovenstående link igen beviser.


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. oktober 2017 af Roman Garcia

@ Justitia

:-)
Tror nu nok, at jeg har lidt mere erfaring med jura, end du har, men mon ikke trådstarteren selv kan bedømme, hvem hun vil lytte til.

 


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. oktober 2017 af Justitia

Du er formentlig påbegyndt uddannelsen før mig, hvorfor du med høj sandsynlighed er cand.jur nu - kan du bekræfte dette?

Til gengæld tør jeg godt vædde med, at jeg har et højere gennemsnit på bacheloren og ligeledes på kandidaten end Roman Garcia - samt et mere prangende CV.
 


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. oktober 2017 af Justitia

Så summa summarum:

Garcia har formentlig bevæget sig i den juridiske verden i længere tid.
Jeg har derimod formentlig opnået nogle flotter resultater.


Svar #8
25. oktober 2017 af maria12hansen (Slettet)

#7 #5 Jeg er lidt ligeglad med hvem der er bedre end andre, jeg vil bare gerne vide hvad “pros og cons” der er ved jura eller medicin studiet, er der nogle der studere jura pt eller har studeret? Så må de meget gerne svarer :)

Brugbart svar (1)

Svar #9
25. oktober 2017 af Roman Garcia

@ Justitia
Jeg kan bekræfte, at jeg er cand. jur. Jeg tvivler stærkt på det med resultaterne. Både i forhold til karaktererne og CV'et. Jeg var og er ret ambitiøs. Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at du ligger top 2 pct., eller lignende, men jeg tvivler.  

Men held og lykke på jobmarkedet, når du kommer derud. Det kan være vi står over for hianden en dag i retten. Det kunne være sjovt.

@ maria12hansen

Jeg har læst jura, og kan derfor kun udtale mig herom. Efter min opfattelse, er det klart en fordel, at man får kendskab til mange forskellige områder, så der vil ofte være nogle retsområder, man finder interessante. Det gør også at man kan ansættes i mange forskellige stillinger. Alt lige fra interesseorganisationer til advokatfirmaer. Det er også en fordel, at man kan fungere meget selvstændigt. På KU har de i højere grad indført grupper på de første år af uddannelsen, men på de øvrige universiteter er det stadigvæk noget, man primært selv styrer. Jeg havde en læsegruppe, da det var givende i forhold til eksamen, men det er noget, man selv planlægger, og ikke noget man er tvunget til. En anden fordel er efter min opfattelse også underviserne. Man møder mange gode undervisere, der er meget imødekommende.

Ulemperne er der naturligvis også nogle af. For det første er det ret dyrt at anskaffe sig bøgerne. Den "bogpakke" man skal købe koster ret meget i forhold til en række andre studieretninger (jeg ved dog ikke, hvad bøgerne koster på medicin). Det vil være en ulempe for nogen, at der er et meget konkurrencepræget miljø. Der kan være kamp om de gode stud. jur.-stillinger, og der kan være kamp om de gode karakterer. Grunden hertil er, at der er kamp om de gode stillinger, når man er færdig, idet der uddannes rigtig mange jurister. Arbejdspladserne får mange ansøgninger, så der laves ofte en forsortering, hvor man kigger på snit og nogle gange cv., således man alene læser 10-15 ansøgninger. Herefter indkaldes typisk 5 til samtale. Personligt synes jeg det var rigtig fint med konkurrence, da det er en drivkraft for mig. Jeg synes heller ikke det var svært at finde ud af, hvad man skulle fylde på cv'et. for at få et godt cv. Man skulle gerne i løbet af studietiden have flere stud.jur.-stillingernogle gode steder, et udlandsophold ved et godt universitet, noget frivilligt arbejde i en retshjælp eller lignende (det kan særligt hjælpe på de første år af uddannelsen), ansættelse om underviser på studiet, deltagelse i relevante aktiviteter på studiet såsom foreningsarbejde, procedurekonkurrencer mv. Derudover skulle man have gode karakterer, især i nogle af de fag, hvor der var mange ECTS-point, da det naturligvis påvirker snittet mere. Men har man dette, så er det heller ikke så svært at få adgang til de gode stillinger. Mindre kan endda også gør det.
Det kan være en ulempe, at der er rigtig mange mennesker på jura. Eksempelvis når én af foreningerne udbyder en tur til et spændende sted, så skal man være hurtig for at få en plads. Det med, at der er mange mennesker giver sig også udslag i nogle regler ved administartionen, der kan virke lidt firkantede, hvor jeg formoder, at der på mindre fag er lidt mere fleksibilitet.

Som nævnt kender jeg ikke detaljeret til forholdene på medicin, så det ville ikke være fair, hvis jeg skulle forsøge at sammenligne udannelserne. Men nu har du forhåbentlig fået et bedre indblik i fordele og ulemper ved jura, og så kan muligvis selv vurdere, hvad der passser bedst til dig. Held og lykke med valg af uddannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #10
25. oktober 2017 af SuneChr

# 4 og 5
Læs, eller genlæs Per Degn og Erasmus Montani achademiske discours. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. oktober 2017 af Justitia

Roman hvis du ønsker det, så kan vi udveksle billeder af vores karakterblad(e)?

Jeg vil meget gerne se dine karakterer. Det forekommer mig nemlig højst usandsynligt at du med dine ulogiske, usammenhængende og faktuelle forkerte bemærkninger, har formået at tilegne sig et gennemsnit, som bare nogen grad overstiger de 5. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
25. oktober 2017 af Justitia

#10 

Roman Garcia i rollen som Per Degn.
 


Brugbart svar (0)

Svar #13
25. oktober 2017 af Roman Garcia

Faktuelle forkerte bemærkninger? Hvad henviser du til?


Brugbart svar (0)

Svar #14
25. oktober 2017 af Justitia

Dem skal du da selv finde, ligesom at jeg skulle finde belæg for dine påstande ifølge dig.

Kan dog godt komme med ét hint - de ligger her på Studieportalen :o 


Brugbart svar (0)

Svar #15
25. oktober 2017 af anonym000

Justitia, hvad er dit gns.?

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #16
25. oktober 2017 af Skaljeglavedinelektier

Den her tråd er vist løbet lidt løbsk. 

Du bør nok overveje, hvad du kunne tænke dig at bruge de næste 40+ år af dit liv på. For mig faldt valget på medicin, fordi man har en rigtig fed kombination af (rigtig spændende) teori og praksis. 


Brugbart svar (0)

Svar #17
25. oktober 2017 af Justitia

#15

Det er ikke noget, jeg har regnet på.


Brugbart svar (0)

Svar #18
25. oktober 2017 af anonym000

ad #17 

Det er ≈ 9 hvis alle elementerne har den samme vægtning. Er det højt på jurastudiet?

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #19
25. oktober 2017 af Justitia

Nej dé vægter ikke alle lige. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #20
25. oktober 2017 af Roman Garcia

@ Justitia

Jeg gav dig jo en kilde til den undersøgelse, der underbyggede min påstand samt et link til en avisartikel, der omtalte undersøgelsen.

Jeg må formode, at hvis du ikke kan henvise direkte til de faktuelle forkerte bemærkninger, så er det blot endnu en løs påstand fra din side. Jeg er dog mere interesseret i at læse om de faktuelle forkerte bemærkninger, idet jeg naturligvis genre vil berigtige disse, hvis der er tale om noget forkert.

Forrige 1 2 Næste

Der er 27 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.