Historie

HISTORIE HJÆLP ( SRP )

28. oktober 2018 af andymusa (Slettet) - Niveau: A-niveau
Hej jeg skal snart skrive SRP

Jeg skriver i fagene historie og Engelsk, og mit fag er Aborigines rettigheder

Problemet er at jeg skal bruge kilder til historie, men jeg kan ikke finde nogen og jeg ved ikke hvordan jeg skal bruge historie udover at jeg skal redegøre for aborigines rettigheder henover tiden

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. oktober 2018 af Tqooa

En kildeanalyse/kildekritik og diskursanalyse er altid gode i historie! (skrev dog ikke SRP i historie, men AT)

Held og lykke med det!


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. oktober 2018 af Tqooa

Brug i hvert tilfælde historie til at vurdere, hvor godt du kan stole på oplysningerne i det kilder, du bruger i engelsk!


Svar #3
28. oktober 2018 af andymusa (Slettet)

Jeg har tænkt at analysere den australske præsidents tale og det kan man ikke lave en kildekritisk analyse af

Brugbart svar (0)

Svar #4
28. oktober 2018 af Tqooa

Det mener jeg nu godt, at du kan. Spørgsmål så som:
- hvilke interesser præsidenten har (fx om han politisk kunne få noget ud af af at fremstille tingene på en bestemt måde) - kildens formål
- hvilken type kilde er den til de begivenheder, den beskriver? Hvilken type kilde er den selv til sin egen samtid? Kunne det, at den ikke er samtidig med de ting, den beskriver, have betydning for, hvordan de fremstilles?
- er den normativ eller deskriptiv i sin tilgang?
OSV.
- Og endeligt: hvd betyder det for, hvad kilden er en god kilde til/ hvad den faktisk kan sige noget om? Faktisk til de historiske begivenheder eller mere til nutidens syn på historien? Hvilken vægt kan man lægge på de oplysninger, der findes i talen?

er alle meget relevante spørgsmål, der kan afdækkes via. kildekritik.


Svar #5
29. oktober 2018 af andymusa (Slettet)

Du har fuldstændig ret

Nu forstår jeg godt, hvordan det kan bruges

Tusind tak, hvis du har flere ideer vil du så være sød at skrive dem

Svar #6
29. oktober 2018 af andymusa (Slettet)

Jeg har et andet spørgsmål kan man godt lave kildeanalyse af en bog, som handler om aborigines, fordi jeg tror at det ikke kommer til at fylde så meget

Brugbart svar (0)

Svar #7
29. oktober 2018 af Tqooa

Ja, det mener jeg sagtenes, at du kan :)


Svar #8
30. oktober 2018 af andymusa (Slettet)

kan jeg godt få din AT, så jeg kan danne et overblik over, hvordan du har inddraget historisk metoder????

Skriv et svar til: HISTORIE HJÆLP ( SRP )

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.