Studievejledning

ECTS-point og deltagelse

31. oktober 2018 af literallymel

Hej alle!

Jeg går lige pt. på første semester af mit studie og eksamensperioden nærmer sig med hastige skridt. Nå, men jeg har rigtig svært ved et bestemt fag (jeg er to måneder bagud fordi jeg fatter intet af det) og derfor har jeg problemer med at deltage aktivt (altså sige noget, har indtil videre været med til alle timer) i mine seminars. Vil det påvirke mine ECTS-point? Vi bliver bedømt på både aktiv deltagelse (som jeg ikke helt forstår hvad er? Vi har fået 120 forskellige forklaringer) og en eksamen.

Håber det giver nogenlunde mening. 

Med venlig hilsen
En forfærdelig russer


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2018 af Smut1

Det kommer nok an på, hvor i landet -og på hvilken uddannelse du læser. Hvorfor spørger du ikke din egen studievejledning? De fleste uddannelsesinstitutioner har en telefon.


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. november 2018 af guzbak

De eksaminer jeg har set, hvor der står "aktiv deltagelse", der er det oftest nok at man bare møder op til de timer man nu har.

Du kan ikke sammenligne ECTS med eksempelvis den mundtlige standpunktskarakter i gymnasiet, som kan trækkes op eller ned afhængig af hvor meget du siger i timerne.
Du har et kursus som har de ECTS som nu er angivet hertil. Får du 02 eller mere til eksamen, så får du også de ECTS point som kurset er angivet til at fylde, uanset hvad.

ECTS dækker over hvor meget et kursus fylder. Et semester fylder som regel 30 ECTS, så hvis du nu har to store kurser i løbet af et semester, må de kun fylde 15 ECTS hver, da dette beskriver arbejdsbyrden og de antal forelæsninger/holdtimer/øvelser som man har på det kursus.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #3
01. november 2018 af literallymel

#2

De eksaminer jeg har set, hvor der står "aktiv deltagelse", der er det oftest nok at man bare møder op til de timer man nu har.

Du kan ikke se på ECTS, som man ser på fx en karakter der kan trækkes op eller ned, ligesom den mundtlige standpunktskarakter i gymnasiet.
Du har et kursus som har de ECTS som nu er angivet hertil. Får du 02 eller mere til eksamen, så får du også de ECTS point som kurset er angivet til at fylde, uanset hvad.

ECTS dækker over hvor meget et kursus fylder. Et semester fylder som regel 30 ECTS, så hvis du nu har to store kurser i løbet af et semester, må de kun fylde 15 ECTS hver, da dette beskriver arbejdsbyrden og de antal forelæsninger/holdtimer/øvelser som man har på det kursus.

Super! Det var nemlig også sådan jeg havde forstået det, men vores studievejledere havde forklaret det hele på en lidt kringlet måde. Så rigtig mange gange tak for svar :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. november 2018 af guzbak

Selv tak! Så har du jo forstået det helt rigtigt :-)
Nu læser jeg selv på Københavns Universitet, så jeg kender ikke til andre universiteters hjemmesider, men jeg ved at du kan læse nærmere om dit kursus inde på www.kurser.ku.dk, hvis du læser på KU. Der beskrives der hvad målsætningerne er for kurset samt eksamen og arbejdsbyrden.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: ECTS-point og deltagelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.