Biologi

kromosomer

23. april 2020 af nutellaelsker - Niveau: B-niveau

Ok jeg ved ikke om jeg er den eneste der bliver forvirret med kromosomer, men vi har i alle celler 23 par kromosomer dvs 46 stykker kromosomer, men når jeg googler karyotypen af kromosomer op på nettet så dukker der billeder op hvor der 2 er X'er ved alle kromosompar (altså 4 linjer/kromosomer hvor hvor to krydser med hinanden = XX) bortset fra sidste hos drengene hvor der er et Y og X. Men når jeg ser på andre billeder er der ikke 2 X'er. Altså der er kun to linjer (kromosomer) ved alle kromosompar. Kan nogen forklare mig det her som er vildt forvirrende?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. april 2020 af masteren123

Mennesket har i alt 46 kromosmer, hvoraf 22 er dem er autosome kromosomer fra moderen og 22 autosome kromosomer fra faren. Derudover har mennesket såfremt det ikke er påvirket af en kromosomfejl to kønskromosomer. Disse to kønskromosomer kan enten være x eller y kromosomer og afgører kønnet på det pågældende afkom. Så f.eks hvis det er to x kromsomer, så er det en pige hvorimod, hvis det er et x og et y kromosom er det en dreng. Hvis du ser et karodiagram, hvor der x og y så ved du det er en dreng og hvis der er to x'er er det en pige. Der er dog ofte karotype/karodiagrammaer, hvor kønskromosomerne ikke bliver angivet, fordi de kun skildre de autosome kromosomer (ikke kønskromosomerne), hvilket kan forklare dit spørgsmål.


Svar #2
27. april 2020 af nutellaelsker

in case du har misforstået noget, når jeg mener 2 X'er (altså XX ved alle kromosompar) så ser det sådan her ud på billedet

Vedhæftet fil:chromosomes.jpg

Svar #3
27. april 2020 af nutellaelsker

Og når jeg mener 2 linjer/kromosomer så ser det sådan her ud på billedet 

Vedhæftet fil:kromosomer-menneske.jpg

Skriv et svar til: kromosomer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.