Matematik

Insæt uligheder i kordinatsystem

17. august 2021 af melanie1010 - Niveau: 8. klasse

Hej Alle!

Jeg har et spørgsmål, hvordan løser jeg den er fuldstændig lost. 

Jeg kan rykke de to streger.

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. august 2021 af SuneChr

.SP 170820211446.JPG

Jeg ved ikke, hvordan du maskinelt sætter de to linjer ind. Her er det gjort ikke-maskinelt.

Vedhæftet fil:SP 170820211446.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. august 2021 af ringstedLC

I GeoGebra:

Input: x + 2 < 2x

giver et farvet område, der dækker alle punkter med den x-værdi, der opfylder uligheden. Bemærk at den kant, der skærer skæringen på figuren i #1 er stiplet. Det indikerer, at x-værdien af punkterne på selve kanten ikke opfylder uligheden. Hvis du istedet skriver

Input: x + 2 ≤ 2x bliver kanten fuldt optrukket.


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. august 2021 af Eksperimentalfysikeren

Inden kan begynder at tegne, er det en god idé at reducere uligheden. Træk x fra på begge sider af ulighedstegnet. Derved fås 2>x.x=2 er en lodret linie i koordinatsystemet. Da der står "mindre end" og ikke "mindre end eller lig med" skal linien ikke selv med Det betyder, at det ønskede område er den åbne halvplan, der ligger til venstre for x=2.

Jeg ved ikke, hvad de to farvede liniestykker skal bruges til.


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. august 2021 af ringstedLC

#3: ... derved fås 2 < x., og det medfører at halvplanen ligger til højre for x = 2


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. august 2021 af Eksperimentalfysikeren

#4 UPS! Du har ret.

Noget andet er, at efter at have læst opgaven og løsningsforslaget i #1 igen, er jeg begyndt at overveje, om opgavestilleren har rodet i det, eller har forsøger at lokke løseren på glatis. Det kan ikke afvises, at opgavestilleren har ment:

f(x) = x+2

g(x) = 2x

Afbild f(x) < g(x) i et koordinatsystem-

Det er den formulering, der er svaret på i #1, men som opgaven står, er denne løsning forkert. Der er ingen oplysning om en relation mellem x og et eller andet y. y kan derfor antage en vilkårlig værdi, mens x er begrænset som det er omtalt i #4.

#0

Hvis du får en tilbagemelding fra opgavestilleren, vil jeg gerne høre om den.


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. august 2021 af SuneChr

De to håndtag, det gule og det blå, leder angiveligt i retning af at skulle bruges i forbindelse med indsættelse af ulighedens venstre - respektive højre side. Opgaven er da, hvordan man i et givet matematikprogram med graftegning kan gøre det og ikke så meget, hvad punktmængden består af.
  Det er uklart, ja, hvad opgaven er.
Punktmængden  { x | x > 2 }  ville i øvrigt alene kunne afbildes på en abscisseakse.


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. august 2021 af Eksperimentalfysikeren

Det er rigtigt, at punktmængden kan afbildes på en abscisseakse, men kravet er et koordinatsystem.


Skriv et svar til: Insæt uligheder i kordinatsystem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.