Matematik

En pinkode består af 4 cifre. En kode, der kun består af 4 nuller, kan ikke anvendes som pinkode.

28. marts 2022 af MatCniveau - Niveau: C-niveau

a) Hvor mange forskellige pinkoder findes der? 

Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan jeg regner det ud?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2022 af ringstedLC

Første ciffer: 0 til 9 = 10. For hvert af dem kan det andet ciffer også være 0 til 9. Det giver 102. Det sidste ciffer: 1 til 9 = 9


Svar #2
28. marts 2022 af MatCniveau

Det forstår jeg ikke. Hvorfor er det 0 til 9, når der ikke må være 0 i koden.
Har du mulighed for at skrive formlen eller regnestykket ned, så jeg forstår det?
Tak på forhånd. :-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. marts 2022 af OliverHviid

Du skrev jo ikke at 0 ikke måtte være i koden; du skrev at en kode ikke kunne bestå kun af nuller, så en kode som 0000 er ikke gyldig, men 1000, 0005 etc. er fine nok.


Svar #4
28. marts 2022 af MatCniveau

Det er rigtigt. Havde forstået den forkert så. Men forstår stadig ikke, hvordan jeg regner det ud ..

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. marts 2022 af ringstedLC

Med to cifre og "0" tilladt får man 10 gg 10 = 100 = 102 forskellige koder.


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. marts 2022 af SuneChr

Alle pinkoder
0 0 0 1  -  9 9 9 9
skulle være brugbare iflg. det stillede krav.
Antallet er  104 - 1   hvilket også er i overensstemmelse med numrene angivet ovenfor.


Svar #7
28. marts 2022 af MatCniveau

Tak for hjælpen alle sammen

Brugbart svar (0)

Svar #8
28. marts 2022 af SuneChr

Det er for øvrigt samme problemstilling som en hængelås med fire hjul á ti cifre, hvor netop én af
kombinationerne låser op og derfor ikke tæller med. Det er så ligegyldigt hvilken sammenstilling
af de fire hjul, der låser op. Det er nok ikke så godt med (0 0 0 0) , som er den første kombination,
en mulig tyveknægt vil forsøge sig med.


Skriv et svar til: En pinkode består af 4 cifre. En kode, der kun består af 4 nuller, kan ikke anvendes som pinkode.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.