Biologi

Eksamensspørgsmål

06. juni 2022 af NavnM - Niveau: C-niveau

Hej alle

Det er et stykke tid siden jeg har gået i skole, og jeg er i gang med at supplere nogle fag, så jeg kan læse videre. Jeg håber derfor på jeres forståelse. 

Der er et spørgsmål, der bringer mig i tvivl. Spørgsmålet er, hvilke konsekvenser det har for en person, der spiser for meget, for lidt eller forkert. Det er der jo mange indgangsvinker til, men mine egne tanker er: 

- En person der spiser for meget, og dermed har et for højt BMI er mere udsat for sygdomme såsom diabetes 2, forhøjet blodtryk, åndedrætsbesvær, psykisk belastning, tidlig død etc. 

- En person der spiser for lidt mangler heraf vigtige næringsstoffer, der kan medføre blodmangel, knogleskørhed og nedsat fertilitet for kvinder. Såfremt man mangler vigtige næringsstoffer vil kroppen også mangle byggesten, og det ses også, at personer der spiser for lidt kan udvikle anoreksi. 

- En person der spiser forkert som fx for meget fedt i form af slik og sukker vil medføre, at kroppen mangler vigtige næringsstoffer. 

Jeg tænker bare ikke, at det er nok, og jeg også må henføre det til fordøjelsessystemet. Jeg har googlet, læst utallige sider i min bog, men jeg kan ikke finde en kobling mellem, hvad der helt konkret sker på baggrund af dårlig kost i de forskellige processer. Måske er jeg bare ikke begavet, men jeg har prøvet. 

Jeg håber, at I kan hjælpe mig. 

Vh Maria


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2022 af hffærdig20222 (Slettet)

Åreforka --> Vener og arterier

Vitamin 

Hvilepuls 

Makspuls

Hjertet belastes mere ved en spiser for meget.

Hvilestofskifte

Diabetes

BMI

Blodtryk

Basalstofskifte


Svar #2
06. juni 2022 af NavnM

Tak! Det har jeg fokus på i stedet. Det er bare et VIRKELIGT bredt emne, så det er svært at vide, hvad de præcis ønsker fokus på, men jeg fokuserer på de ting du lige har nævnt :-). 


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. juni 2022 af hffærdig20222 (Slettet)

#2

Tak! Det har jeg fokus på i stedet. Det er bare et VIRKELIGT bredt emne, så det er svært at vide, hvad de præcis ønsker fokus på, men jeg fokuserer på de ting du lige har nævnt :-). 

Hvis du gerne vil score lidt ekstra point - Så husk at inddrag de forsøg, som i har lavet i laboratoriet. Hvis forsøget er relevant i forhold til spørgsmålet  


Svar #4
06. juni 2022 af NavnM

#2 Hvilke spørgsmål oplevede du, at de stillede, og hvad trak du? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. juni 2022 af hffærdig20222 (Slettet)

#4

#2 Hvilke spørgsmål oplevede du, at de stillede, og hvad trak du? 

Proteinsyntesen - Hvor jeg skulle give en detaljeret gennemgang af proteinsyntesen og en diskussion af processens betydning for levende organismer.


Svar #6
07. juni 2022 af NavnM

#5 tak for dine inputs. Jeg fik 10! 


Skriv et svar til: Eksamensspørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.