Dansk

Analyse af en nymoderne digt

09. maj 2023 af SkolleNørd - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg har vedhæftet et digt og så vil jeg gerne have hjælp til det nedenstående.

Er der nogle, som kan hjælpe mig med at besvarer dette spørgsmål:

Hvad karakteriserer talen i digtet? Har talen i digtet karakter af monolog, hvor et jeg giver udtryk for sine tanker, følelser eller umiddelbare sansninger, eller er der snarere tale om, at jeget eller den, der taler i digtet, forholder sig til andre stemmer og perspektiver, så der opstår en form for dialog? Er talen mest præget af en følelse og patos, er den mere analyserende og reflekterende, er den ligefrem argumenterende og diskuterende, eller er der snarere tale om en kombination af følelse og refleksion?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2023 af Moderatoren

Hvis du beskriver din tvivl ved hvert spørgsmål, så er det måske muligt at hjælpe dig.


Svar #2
10. maj 2023 af SkolleNørd

Hvad vil i sige tik spørgsmålet:

Er talen mest præget af en følelse og patos, er den mere analyserende og reflekterende, er den ligefrem argumenterende og diskuterende, eller er der snarere tale om en kombination af følelse og refleksion?

Jeg ved ikke hvad svarret er, da digte ikke er min største styrke. Mener i at der er tale om patos eller hvad og hvor vil i mene man kan finde belæg i digtet til at undertstøtte denne ''påstand''?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. maj 2023 af Moderatoren

Det er din mening, som er interessant for din lærer. Du skal finde argumenterne. Hvis du finder nogle argumenter, så kan andre vurdere, om de er gode


Svar #4
10. maj 2023 af SkolleNørd

#3

Det er din mening, som er interessant for din lærer. Du skal finde argumenterne. Hvis du finder nogle argumenter, så kan andre vurdere, om de er gode

Jeg forstår ikke spørgsmålet, så jeg ved det ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. maj 2023 af MortenOlsenbande

Er talen mest præget af en følelse og patos: Patos definition: "Patos er når man taler til modtagerens følelser. Fx kan man være følelsesmæssigt påvirket af det man udtaler sig om, eller man bruger eksempler, hvor man fortæller om menneskers reaktioner, sorg, glæde osv. " Der spørges altså om, om jeg'et taler på en måde hvor følelserne spiller en stor rolle, og hermed har en følelsesmæssig påvirkning.

Er den mere analyserende og reflekterende: Snakker jeg'et på en måder, hvor han/hun tænker og grubler over ting?

Er den ligefrem argumenterende og diskuterende: Snakker jeg'et på en måde hvor han/hun diskuterer eller argumenterer for eller imod noget?

Er der snarere tale om en kombination af følelse og refleksion?: Snakker jeg'et på en måde, hvor talen både er følelsesmæssigt præget, men på samme tid også en måde, hvor han/hun tænker eller undrer sig over noget?

- håber det hjalp lidt


Svar #6
10. maj 2023 af SkolleNørd

#5

Er talen mest præget af en følelse og patos: Patos definition: "Patos er når man taler til modtagerens følelser. Fx kan man være følelsesmæssigt påvirket af det man udtaler sig om, eller man bruger eksempler, hvor man fortæller om menneskers reaktioner, sorg, glæde osv. " Der spørges altså om, om jeg'et taler på en måde hvor følelserne spiller en stor rolle, og hermed har en følelsesmæssig påvirkning.

Er den mere analyserende og reflekterende: Snakker jeg'et på en måder, hvor han/hun tænker og grubler over ting?

Er den ligefrem argumenterende og diskuterende: Snakker jeg'et på en måde hvor han/hun diskuterer eller argumenterer for eller imod noget?

Er der snarere tale om en kombination af følelse og refleksion?: Snakker jeg'et på en måde, hvor talen både er følelsesmæssigt præget, men på samme tid også en måde, hvor han/hun tænker eller undrer sig over noget?

- håber det hjalp lidt

Hvordan finder jeg ud af hvad mit digt så er?

Det er skrevet i 3. person, men kan ikke finde frem til hvad det er på grund af at teksten ikke er så åben.


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. maj 2023 af MortenOlsenbande

har kommenteret om lignende på dit andet indlæg: "Hvilket type digt, vil i sige dette er?"


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. maj 2023 af Moderatoren

#5

Hvor har du fundet det henne? 


Svar #9
11. maj 2023 af SkolleNørd

#7
har kommenteret om lignende på dit andet indlæg: "Hvilket type digt, vil i sige dette er?"


Er hendes/hans fakta ikke korrekt eller?

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. maj 2023 af MortenOlsenbande

det var korrekt, det var svaret på dit spørgsmål fra punkt til prikke, men fordi det er fra studienet, må det åbenbart ik deles

Svar #11
11. maj 2023 af SkolleNørd

#10 det var korrekt, det var svaret på dit spørgsmål fra punkt til prikke, men fordi det er fra studienet, må det åbenbart ik deles

det var jo ikke dey jeg ville have hjælp til, men mere hjælp til at kunne besvarer disse spørgsmål ud fra det digt, som jeg har added.


Brugbart svar (0)

Svar #12
11. maj 2023 af MortenOlsenbande

når troede du ik forstod spørgsmålene.

Skriv et svar til: Analyse af en nymoderne digt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.