Kemi

hvad er betydningen er om en reaktion er under sure, basiske eller neutrale betingelser.

15. juni 2023 af SkolleNørd - Niveau: C-niveau

hvad er betydningen er om en reaktion er under sure, basiske eller neutrale betingelser?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2023 af Cassidyy

Når der er sure betingelser, er der høje H+ koncentrationer, som påvirker reaktionen ved protonering. Når der er basiske betingelser, er der i stedet høje OH- koncentrationer, som påvirker reaktionen ved deprotonering. Under neutrale betingelser er der en ligevægt mellem H+ og OH-, som sædvanligvis ikke påvirker reaktionen særlig meget.

I forbindelse med reaktionsafstemmelser, som jeg antager, spørgsmålet er rettet mod, betyder dette, at man under de sure betingelser tilføjer H+ eller fjerner OH-, under basiske betingelser tilføjer OH- eller fjerner H+, og under neutrale betingelser ofte blot afstemmer atomer og ladninger uden at tilføje eller fjerne H+ eller OH-.


Svar #2
15. juni 2023 af SkolleNørd

#1

Når der er sure betingelser, er der høje H+ koncentrationer, som påvirker reaktionen ved protonering. Når der er basiske betingelser, er der i stedet høje OH- koncentrationer, som påvirker reaktionen ved deprotonering. Under neutrale betingelser er der en ligevægt mellem H+ og OH-, som sædvanligvis ikke påvirker reaktionen særlig meget.

I forbindelse med reaktionsafstemmelser, som jeg antager, spørgsmålet er rettet mod, betyder dette, at man under de sure betingelser tilføjer H+ eller fjerner OH-, under basiske betingelser tilføjer OH- eller fjerner H+, og under neutrale betingelser ofte blot afstemmer atomer og ladninger uden at tilføje eller fjerne H+ eller OH-.

Kan du sige om den resktion som jeg hasr tilføjet i mit sidste om det er en neutrsl, sur eller basisk reaktion?


Skriv et svar til: hvad er betydningen er om en reaktion er under sure, basiske eller neutrale betingelser.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.