Fysik

Fysik - Materiale videnskab

06. juli 2023 af DoctorManhatten - Niveau: A-niveau

Hej

Hvordan finder man The Initial Normal Stress Coefficient eller bare The Normal Stress Coefficient som det også hedder?

Jeg har selv fundet følgende formel som angiver sammenhængen mellem Shear Stress \left ( \tau \right ) og Torque \left ( T \right )(drejningsmomentet).

\tau =\frac{\rho *T}{J}

Kilde "Mechanics of Materials":Torsion Boston University

Er de Normal Stress Coefficient ikke bare lig med Shear Stress i den angivne sammenhæng?Altså det som jeg mener er, at størrelsesmæssigt må Normal Stress Coefficient og Shear Stress være lig med hinanden. Bare med modsat retning?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juli 2023 af Eksperimentalfysikeren

Stress hedder spænding på dansk. Normal stress er normalspænding, mens shear stress er forskydningsspænding.

De to koefficienter har noget at gør med de spændinger, der opstår ved deformation af legemet, der er tale om. Man benytter her et begreb, tøjning, der beskriver størrelsen af deformationen. Jeg kan ikke huske hele teorien, men man kan opstille en serie ligninger for sammenhængen mellem tøjning og spænding. Deri indgår en række koefficienter, der ikke nødvendigvis er har samme værdi. For en del materialer får man ikke samme spænding for samme tøjning i forskellige retninger.


Svar #2
07. juli 2023 af DoctorManhatten

Hej igen.

Jeg angiver her kilden som det hele egentlig tager udgangspunkt i.

Kilde: The Use of a Continuous Relaxation Spectrum for Describing the Viscoelastic Properties of Polymers.

Jeg ved ikke om I umiddelbart har adgang til denne kilde eller om I skal betale for det.

Det som jeg er interesseret i, er, at finde the normal stress coefficient for derefter at kunne beregne t_{max}.


Skriv et svar til: Fysik - Materiale videnskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.