Andre fag

Værnepligt i forsvaret

24. juli 2023 af hej898 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg er en pige på 18 år, som rigtigt gerne vil aftjene værnepligt, når jeg er færdig med gymnasiet. Efter sommerferien skal jeg begynde i 2.g.

Kan jeg melde mig til forsvarets dag og møde op, før jeg har afsluttet min uddannelse? Eller skal jeg være færdig med 3.g, før jeg har mulighed for det? OG jeg har en brændende ønske om at aftjene min værnepligt i søværnet på kongeskibet DANNEBROG. Jeg har dog ikke det store overblik over, hvordan dette kan lade sig gøre, fordi jeg samtidig hører, at der er lang ventetid på at kunne aftjene der. Hvor stor er chancen for, at jeg får lov til det? Og sidst men ikke mindst, hvis det nu er muligt for mig at komme til forsvarets dag, før jeg afslutter min uddannelse, kan jeg så blive skrevet på en eventuel venteliste (hvis de bruger sådan noget) til at aftjene min værnepligt på kongeskibet.

Mvh 

En pige med mangel på info:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juli 2023 af ringstedLC

Du kan ihvertfald søge om at få Forsvarets dag fremskyndet på https://karriere.forsvaret.dk/varnepligt/forsvaretsdag/ , men du skal ikke regne med, at der ligefrem er en venteliste til tjansen som én af de 38, der hvert år udvælges af Søværnet til at gøre tjeneste på Dannebrog.

Udtagelsen foretages i løbet rekruttiden blandt de værnepligtige, der hvert år (jan.) starter grunduddannelsen på Frederikshavn Flådestation.

Set på Wikipedia, kongehuset.dk og Forsvarets hjemmeside.


Skriv et svar til: Værnepligt i forsvaret

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.