Fysik

Bevis Efoton = (h*c)/lambda

02. august 2023 af hagu - Niveau: B-niveau

Hej,

Er der nogen der kan hjælpe med at bevise nedenstående?

"Bevis at energien af en foton kan skrives: Efoton=h·c   ved at benytte at Efoton=h·f  og at c=λ·f"

Jeg ved, at Efoton=(h*c)/lambda = Em - En
Men skal der skrives mere end dette? Skal man her komme ind på Rydbergformlen også?

Håber nogen kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. august 2023 af terk0126

Hvordan vil du bevise E_{foton}=h*c for mig giver det ingen meningen for det betyder jo f=c. Mener du ikke E_{foton}=\frac{h*c}{\lambda}


Svar #2
02. august 2023 af hagu

Ja, jeg er også forvirret… men det er det opgaven er. Inden spg., står der denne tekst, som jeg har vedhæftet
Vedhæftet fil:IMG_6966.jpeg

Svar #3
02. august 2023 af hagu

#1
Hvordan vil du bevise  for mig giver det ingen meningen for det betyder jo . Mener du ikke

Hov, jo - jeg mener lige præcis det. Jeg ved ikke hvorfor den ikke kom med

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. august 2023 af terk0126

Hvis det var mig ville jeg bare gøre sådan her c=\lambda*f\Leftrightarrow f=\frac{c}{\lambda}. og så substituerer f ind i E_{foton}=h*f Dvs. \\E_{foton}=h*\frac{c}{\lambda}\Leftrightarrow E_{foton}=\frac{h*c}{\lambda}


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. august 2023 af terk0126

Og hvad er det egentlig nogle opgaver du er ved at lave? Hvor er det fra?


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. august 2023 af mathon

                    \small E_{\textup{foton}}\cdot \lambda=h\cdot c=1.98645\cdot 10^{-25}\;\mathrm{J\cdot m}=1839.84\;\mathrm{eV\cdot nm}

.

                    \small 1 \;\mathrm{MeV}=1.60218\cdot 10^{-13}\;\mathrm{J}


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. august 2023 af Eksperimentalfysikeren

Man kan ikke bevise en sådan formel, slet ikke, når den er forkert.

E = hν, hvor ν er fotonens frekvens. (ν er det græske borstav, der på dansk udtales "ny".

Man kan ud fra lysets hastighed og dets bølgelængde, λ, finde frekvensen, idet c=νλ.

Formlen E=hν er fremkommet ved at Plack har beregnet, at hvis energien i lys udsendes og absorberes i "pakker" ned denne energi, kan man opstille en formel for spektralfordelingen i hulrumsstrålingen. Einstein kom frem til, at man kan forklare den fotoelektriske effekt ud fra den samme antagelse. Formel er altså ikke fremkommet med et bevis, men er en beskrivelse af en egensskab ved lys.

I fysikken er det meget få ting, der kan bevises. Man ser på nogle iagttagelser, fremsætter en hypotese, prøver at finde forsøg, der er i stryd med hypotesen, og accepterer hypotesen som teori, hvis det ikke lykkes at finde en modstrid.


Skriv et svar til: Bevis Efoton = (h*c)/lambda

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.