Fysik

Samlet kinetisk energi

07. september 2023 af Lalode - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg sidder med en opgave hvor jeg skal finde den samlede kinetiske energi af en geværkugle, og en træplade. Træpladen hænger i to snore fra loftet og har en masse på 678g. kuglen skydes ind på pladen og sætter sig fast. dette leder pladen til at bevæge sig i en cirkelbevægelse. Kuglen har en masse på 15g og pladen svinger 168cm over start højden. 

Jeg skal finde den samlede kinetiske energi af kuglen og klodsen, lige efter at kuglen har ramt klodsen.

Er der en som kan hjælpe?


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. september 2023 af peter lind

Brug impulsbevarelsen til at finde hasigheden af massen udtrykt ved kuglens ved kuglens begyndelseshastig.

Find dernæst massens totale energi når den så højt den kan komme. Dette er lig dens kinetiske energi energi af massen af kuglen og klods.

Brug energibevare til at sæt dette lig den kinetiske energi af masse +kugle

altså

Kald massen af kuglen m, massen af klodsen M, begyndelseshastighedn v, hastighed af klods + kugle u, Højden af kods+kugle h

så har du

mv = (M+m)u

Kintisk energi af klods + kugle  ½(M+m)u2 = (m+M)*g*h


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. september 2023 af Eksperimentalfysikeren

Den kinetiske energi, som pladen og kuglen har tilsammen omsættes til potentiel energi, fordi snorene får pladen til at svinge opad.


Svar #3
07. september 2023 af Lalode

Jeg forstår ikke helt, hvordan den potentielle og den kinetiske energi kan være den samme 


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. september 2023 af Eksperimentalfysikeren

Der er en bestemt total energi, som ikke ændrer sig efter støddet. Der er ingen ydre påvirkninger, der kan ændre den totale energi. Derimod er der en påvirkning, der bevirker, at den kinetiske energi omdannes til potentiel energi.


Svar #5
07. september 2023 af Lalode

Så er den samlede kinetiske energi og den potentielle energi det samme i dette tilfælde?


Svar #6
07. september 2023 af Lalode

Er denne her forklaring korrekt:

kugle har sin enen kinetiske energi når den affyres, når den rammer pladen får kuglen og pladen en samlet kinetisk energi, som så omdannes til potentiel energi når pladen begynder at svinge opad.?


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. september 2023 af Eksperimentalfysikeren

Ja, det er korrekt. Du behøver dog ikke at interessere dig for tiden inden kuglen rammer, for spørgsmålet er, hvor stor energien er lige efter sammenstøddet og de oplysninger, du skal bruge, er givet på det tidspunkt, hvor pladen stopper. Opgaven kunne have været noget i retning af: En plade, der er ophængt i to snore svinger op til højden 168cm over hvilestillingen. Den har en masse på ... . Hvor står var dens kinetiske energi, da den hang lodret ned?

Historien om kuglen er mest ment som røgslør.


Skriv et svar til: Samlet kinetisk energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.