Fysik

Totalrefleksion

08. september 2023 af Jules702 - Niveau: B-niveau

Jeg har en opgave, hvor en lysstråle går fra glas til luft. Først skulle jeg foretage måling af vinklerne, og vise at i = u og at \frac{sin(i)}{sin(b)}=0,67=\frac{1}{1,5} fra glas til luft. Det er nemt nok. 

Efterfølgende skulle jeg på billedet måle den kritiske vinkel, hvilket jeg får til ca. 42 grader. Jeg skal bestemme sinus til vinklen hvilket bliver 0,67, altså lig med brydningsforholdet, hvilket passer godt, da \frac{sin(42)}{sin(90)}=n1,2=0,67

Det sidste spørgsmål er jeg dog forvirret omkring. Jeg skal bruge sinus til den kritiske vinkel til at forklare, hvad begrebet totalrefleksion betyder. Hvordan gør jeg det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september 2023 af mathon

På en skitse af strålegangen fra glas til luft,
vil du se, at grænsevinklen for i er når b = 90 grader
hvoraf:

                          \small \begin{array}{lllll} \frac{\sin(i_{g})}{\sin(90\degree)}=\frac{1}{n_{\textup{glas,luft}}}\\\\ \sin(i_{g})=0.67\\\\ i_{g}=\sin^{-1}\left ( 0.67 \right )=42\degree \end{array}


Svar #2
08. september 2023 af Jules702

Yes, så langt er jeg med, men jeg skal bruge det til at forklare med ord hvad totalrefleksion betyder. Hvordan ville man gøre det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. september 2023 af mathon

Totalrefleksion er når alt lyset tilbagekastes (reflekteres) og der dermed ingen lysbrydning er,
hvilket er tilfældet, når      
                                                 \small i\geq i_{g}


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. september 2023 af Eksperimentalfysikeren

Hvis indfaldsvinklen er større end den kritiske vinkel, vil Snells lov ikke kunne opfyldes, fordi ni·sin(i)/nb er større end 1, hvilket er i strid med at sinusfunktionen ikke kan komme over 1. Derfor bliver alt lyset reflekteret, deraf betegnelsen totalreflektion.


Skriv et svar til: Totalrefleksion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.