Bioteknologi

Hæmgrupper

08. oktober 2023 af Bibidibabedibuu - Niveau: A-niveau

Findes der hæmgrupper som ikke er en prostetisk grupper?

Eller er en hæmgruppe bare et andet ord når man hved at det er en prostetisk gruppe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. oktober 2023 af Christianfslag

Først, for at sikre os at vi er på samme bølgelængde, vil jeg kort redegøre for hæm- og prostetiske grupper:

En hæmgruppe referer til en kemisk gruppe, der er knyttet til et protein eller et enzym. Disse grupper er ofte deltagende i biokemiske processer, og er bl.a. kendt for rollen i transport og binding af ilt i blodet. Hemoglobin er et eksempel på et protein der besidder en hæmgruppe.

En prostetisk gruppe referer til en ikke-polær kemisk gruppe (eller molekyle), der er knyttet til et protein og spiller en afgørende rolle for proteinets funktion. Gruppen spiller sin rolle ved at bidrage til proteinets biologiske aktivitet ved bl.a. at deltage i kemiske reaktioner. Blandt prostetiske grupper finder vi f.eks. flavinadenindinukleotid (FAD) som behjælper visse enzymer med overførslen af elektroner i redoxreaktioner, Co-enzym A (CoA) der deltager i metaboliske reaktioner ved at transportere acylgrupper, og sidst en hæmgruppe som den benævnt i hemoglobin (der indeholder det ilt-bindene jern(II)).

Det betyder altså, at hæmgrupper ikke er separate fra prostetiske grupper, men i stedet at hæmgrupper er en type prostetisk gruppe.

Jeg håber dette svarer på dit spørgsmål. Fortsat god dag.


Svar #2
19. januar kl. 16:01 af Bibidibabedibuu

Tak for svar:)

Hvordan siger man hvornår det så er en hæmgruppe og hvornår det blot er en prostetiske gruppe?

Hved godt det er lidt lang tid siden jeg stilte spørgsmålet, men kunne godt bruge svar på ovenstående til en anden opgave nu.

Håber du kan hjælpe.


Skriv et svar til: Hæmgrupper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.