Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Problemstilling

05. december 2023 af Eca

Hej

Jeg sidder og skal til at skrive SRO snart og skal derfor aflevere en problemstilling+underspørgsmål

SKal skrive SRO i engelsk og biologi, hvor jeg i biologi skal skrive om arvelig kræft (BRCA) og i engelsk skal jeg snakke om, hvordan kræft på andre måde kan påvirke folk.

Har forsøgt med med nogle spørgsmål, men er især i tvivl med mit diskussionsspørgsmål (det sidste spg). Er der nogle, som kan kigge på det?

Tak på forhånd

Hovedspørgsmål:

Hvordan er kræft arveligt og, hvordan påvirker en kræftdiagnose patienten og familien?

Underspørgsmål:

- Hvad er brystkræft og hvilken betydning har en mutation i BRCA genet for udviklingen af brystkræft?


- Hvilke metoder bruges til at undersøge for BRCA og hvorledes analyseres og vurderes det.

- På hvilken måde fremstilles kræft som en familiebegivenhed i A Monster Calls af XXX og anden empiri?

- Hvordan kan two-hit hypothesis påvirke, hvordan man vælger at tackle tanken om at kunne få kræft? (have genet for arvelig kræft)


Svar #1
05. december 2023 af Eca

Hej igen

Nu har jeg valgt ikke at skrive om BRCA men i stedet Li-Fraumeni, så har ændret i mine underspørgsmål.

Giver det mening at jeg skriver om p53 i redegørelsen og stadig har samme spørgsmål som mit diskussionsspørgsmål (hvis det spørgsmål overhovedet fungerer ift både bio+engelsk)?

Underspørgsmål:

- Hvad er kræft og hvilken betydning har en mutation i p53 genet for udviklingen af kræft?


- Hvilke metoder bruges til at undersøge for Li-fraumeni og hvorledes analyseres og vurderes det.

- På hvilken måde fremstilles kræft som en familiebegivenhed i A Monster Calls af Patrick Ness og anden empiri?

- Hvordan kan two-hit hypothesis påvirke, hvordan man vælger at tackle tanken om at kunne få kræft? (have genet for arvelig kræft)


Skriv et svar til: Problemstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.