Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Manglende studie/forsøg om Agent Orange - SRP

11. marts kl. 10:43 af NicolineKJacobsen

Jeg skriver lige nu SRP i fagene bioteknologi og historie, hvor jeg skriver om Agent Orange og Vietnamkrigen. Jeg skal dertil finde en primærkilde med et forsøg/studie/eksperiment omkring Agent Orange' økotoksikologiske effekter på mennesket, som følge af dette udsnit af min problemformulering, der er den bioteknologiske del: 

"Analyser og diskuter hvorfor Agent Orange er problematisk som afløvningsmiddel under inddragelse af selvvalgt kildemateriale. Forklar herunder én af virkemekanismerne for en af de økotoksikologiske effekter detaljeret. Du skal desuden inddrage én artikel med metoden forklaret eller et forsøg, du selv har udført." 

Jeg synes det er helt umuligt at finde sådan en primærkilde til et studie/forsøg/eksperiment, så er der nogle der tilfældigvis kender sådan et eller let kan finde sådan et?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts kl. 16:46 af Martin2Holte

Jeg vil ikke anbefale at lave eksperimenter med Agent Orange på mennesker. Agent Orange er hovedsagligt en blanding af t2,4-dichlorophenoxyeddikesyre (2,4-D) og 2,4,5-trichlorophenoxyeddikesyre (2,4,5-T) som er plantehormonforstyrrende herbicider (det er derfor de forstyrer træernes vækst) men det værste for miljøet er dens indhold af dioxin, især TCDD, som er et biprodukt af fremstillingen af 2,4,5-T. Det er meget kendt at dioxin er yderst giftigt, kræftfremkaldende og årsag til genetiske skader, dvs skader for fremtidige generationer (fødselsdefekter  mv.)

Så du skal måske finde mere end en artikel:

1) Indholdsstoffer i Agent Orange

2) Forurering af disse indholdsstoffer med Dioxin

3) Virkning af Dioxin på mennesker og dyr


Skriv et svar til: Manglende studie/forsøg om Agent Orange - SRP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.