Samfundsfag

r^2s betyding i dette sammenhæng

12. december 2023 af cokechef - Niveau: B-niveau

 jeg har problemer med min r2 værd

 er lidt usikker på hvordan r2 værdien skal fortolkes (se bilag) 

umiddelbart har jeg skrevet dette se kommentar uploader et bilag

Vedhæftet fil: linær reg.png

Svar #1
12. december 2023 af cokechef

her er mit svar


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. december 2023 af MentorMath

Hej,

Jeg vil mene, at vi, som du har skrevet, med rimelighed kan konkludere, at der i noget omfang er sammenhæng mellem den andel, der stemte på Donald Trump ved præsidentvalget i 2016 og den andel, der mener, at der findes diskrimination på overstående områder.

Jeg er klar over, at dette er en opgave stillet i sammenfundsfag, der har fokus på hvad vi samfundsmæssigt kan sige og konkludere ud fra en række data, og dermed ikke skal have sit fokus på matematikken i dataet og modellen. Dog ville jeg formulere den første sætning, i det du har vedhæftet, lidt anderledes.

______________________________________________________________________________________

"R2 er et relativt mål for hvor tæt punkterne gennemsnitlig ligger på den bedste rette linje i et plot af data fra to variable, x og y (målt ved lodrette y-afstande). R2 giver en værdi mellem 0 (eller 0 %) og 1 (svarende til 100%), hvor 0 svarer til situationen, hvor der ikke er nogen form for lineær sammenhæng mellem x og y, og værdien 1 opnås, når alle punkterne ligger præcist på en ret linje." Kilde DTU.

______________________________________________________________________________________

Af definitionen ses det, at R2-værdien, kaldet for determinationskoefficienten "fortæller os", i hvor høj grad datapunkterne/observationspunkterne ligger på den bedste rette linje gennem datapunkterne. Simpelt fortalt, fortæller determinationskoefficienten, i hvor høj grad der siges at være en sammenhæng i den/de data/observationer vi ønsker at undersøge for, hvorvidt der er en sammenhæng imellem. Jo tættere determinationskoefficienten, R2, er på 1 = 100%, desto større sammenhæng er der mellem dataet og den model vi ønsker at dataet skal følge - i dette tilfælde, dels at undersøge om vores observationer giver anledning til at tro, at der er sammenhæng mellem præsidentvalget og diskrimination af minoritetsgrupperne. Dels også at undersøge, hvorvidt dataet ligger fordelt over en ret linje.

I vores tilfælde fortæller determinationskoefficienten, R2, at der er en sammenhæng mellem den andel, der stemte på Donald Trump ved præsidentvalget i 2016 og den andel, der mener, at der findes diskrimination på overstående områder. Ligeledes ser vi af determinationskoefficienten, at sammenhængen i nogen grad ligger på en ret linje, hvorfor vi kan konkludere, at vores data tilnærmelsesvis er givet ved en retliniet sammenhæng.

Jeg håber, at svaret er til bare lidt hjælp. Hvis ikke, er der nok en herinde, med en større baggrund indenfor samfundsfag, der måske kan supplere med noget :)


Svar #3
12. december 2023 af cokechef

tak for dit svar, jeg kan dsv ikke gå så meget i dybden. Må kun skrive 350 ord i alt. Prøver at omformulere mig 


Skriv et svar til: r^2s betyding i dette sammenhæng

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.