Fysik

Beregn den energi der fjernes for at sænke temperatur

14. december 2023 af luxx1 - Niveau: C-niveau

Hey

Jeg er igang med en aflevering, og en af opgaverne lyder: 

En pakke smør (500 g) er ha°rd af at være i køleskabet (+5°C). Pakken tages ud af køleskabet og lægges i en fryser (-18 °C).

Ls for smør er ???? = 34,7 kJ. kg

Den specifikke varmekapacitet for smør pa° fast form: ?? = 1050
b) Beregn den energi der fjernes for at sænke margarinens temp. fra +5°C til -18 °C.

Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan man gør. Er der nogen, der kan forklare det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

Du mangler enheden på de 1050.

Varmekapaciteten målt i kJ/kgºC er den varmemængde, der skal til for at opvarme 1kg smør 1 grad. Jeg formoder, at den manglende enhed netop er kJ/kgºC, men der benyttes også, især i ældre litteratur, andre enheder.

Hvis der kun er et halvt kg smør, så skal der kun halvt så stor energimængde til. Hvis der er en temperaturstigning på f.eks. 5 grader, så skal der 5 gange så stor energimængde til. Hvis der sker en afkøling, kan man betragte det som en engativ temperaturstigning, der så kræver en negativ mængde energi tilført, hvilket er det samme som, at der skal fjernes en positiv energimængde.

Jeg formoder, af Ls står for den specifike smeltevarme. I så fald er det den varmemængde, der skal til for at smelte 1kg smør. Enheden er kJ/kg. Hvis smørret stivner, frigives denne energimængde. Stivner det i denne opgave?


Svar #2
14. december 2023 af luxx1

#1

Havde bare kopieret direkte opgaven ind, men enheden på de 1050 kom åbenbart ikke med. Det er J/kg*ºC
Og nej, smørret stivner ikke. 

Har prøvet at løse opgaven ved at sige:

E = 1050J/kg*ºC * 0,5kg * -23ºC = -12075J

Kan det være rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. december 2023 af Eksperimentalfysikeren

Det får jeg også.


Svar #4
14. december 2023 af luxx1

Har jeg brugt den rigtige formel?

Brugbart svar (0)

Svar #5
14. december 2023 af ringstedLC

Ja.

\begin{align*} E &= c\cdot m\cdot \bigl|T_{slut}-T_{start}\bigr| \end{align*}


Skriv et svar til: Beregn den energi der fjernes for at sænke temperatur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.