Matematik

Binomialfordeling middelværdi bevis

17. december 2023 af MikeCharlie - Niveau: A-niveau

Hej

Nogen som kan hjælpe mig læse dette udtryk

 \mu=\sum_{r=0}^{n}r\cdot{P(X=r)}

Jeg øver mundtlige bevis til eksamen og skøjter rundt i min forklaring på hvorfor dette er middelværdien. Mit foreløbige bud er:

"Middelværdien af den binomialfordelte stokastiske variabel X er lig med summen af alle udfald fra 0 til n, dette ganget med sandsynlighedsfordelingen P(X=r)" 

Ligeledes senere i beviset for er r=1, men jeg kan ikke forklare hvorfor, udover at hele udtrykket ellers bliver 0. Vedhæfter for ordens skyld hele mit bevis. På forhånd tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2023 af peter lind

Det er en generel definition på middelværdi og gælder altså for alle diskrete fordelinger. Du kan se det i din formelsamling. Den står også i en formentlig tidligere bog. Du skal ikke regne med at skulle komme med en redegørelse for det


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. december 2023 af jl9

#0 Vedhæfted er universitet nivå. Det er udledning af generel "Expected value" E(X) ("forventningsværdi") af en diskret stokastisk (random) variabel. Eller "vægtet gennemsnit".I dette tilfælde for Binomial fordelingen.

Modsat vil f.eks i en normalfordeling Expected value (mean) udledes som en kontinuuer variabel, dvs med Integrale i stedet for Sum - med andre parametre/koefficienter


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. december 2023 af jl9

#0

Se evt side 5 i https://kvofmat.dk/Lille%20note%20om%20Binomialfordelingen.pdf

omkring færste og andet moment i binomial fordeling.

Se evt. (1.7)


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. december 2023 af jl9

Undskuld at jeg skøjter lidt rundt i det


Skriv et svar til: Binomialfordeling middelværdi bevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.