Kemi

organisk kemi

24. december 2023 af detstramt - Niveau: Universitet/Videregående

hejsa:) jeg er igang med at læse op til en kemi eksamen og i denne anledning, så er jeg stødt på nogle opgaver jeg ikke helt hvordan jeg skal løse. opgaven vedhæftes. 

i opgave a) tænker jeg umiddelbart, at der kan være tale om en ether, esther, phenol, amin og en carboxylsyre som funktionelle grupper. 

jeg lidt usikker på det chirale center, men jeg vil mene, at det chirale center er lokaliseret ved NH2. jeg er heller ikke helt sikker på prioriteringen der. 

i opgave b) er jeg helt lost..

jeg håber, at nogen vil hjælpe


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. december 2023 af M2023

#0.

a) i) er rigtig. Du kan også nævne dobbeltbindingen. ii) Prioritering: N > CO > CH > H. b) i) Højre halvdel af prodrug molekylet.


Svar #2
25. december 2023 af detstramt

#1

#0.

a) i) er rigtig. Du kan også nævne dobbeltbindingen. ii) Prioritering: N > CO > CH > H. b) i) Højre halvdel af prodrug molekylet.

I opgave ii) er det så en R-konfiguration? 


Svar #3
25. december 2023 af detstramt

#1

#0.

a) i) er rigtig. Du kan også nævne dobbeltbindingen. ii) Prioritering: N > CO > CH > H. b) i) Højre halvdel af prodrug molekylet.

Ifølge ChemDraw så er det nemlig en S-konfiguration, men jeg forstår ikke hvorfor..


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. december 2023 af M2023

#3. Du sætter tallene på tegningen som vist til højre. Ud fra dette finder du en rotationsretning (her med uret).

Hvis den gruppe, der har angivet sit forhold til planen (her -NH2), vender opad, så beholder du rotationsretning ellers vender du den om. I dette tilfælde vender -NH2 nedad, så rotationen vendes, og man får derved en S-konfiguration.

Vedhæftet fil:2082543.png

Brugbart svar (1)

Svar #5
25. december 2023 af M2023

#4 Rettelse... 

#3. Du sætter tallene på tegningen som vist til højre. Ud fra dette finder du en rotationsretning (her med uret).
Hvis den gruppe, der har angivet sit forhold til planen (her -NH2), vender udad mod beskueren, så beholder du rotationsretning ellers vender du den om. I dette tilfælde vender -NH2 væk fra beskueren, så derfor skal rotationen vendes, og man får derved en S-konfiguration.

Skriv et svar til: organisk kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.