Fysik

Terminsprøver i fysik/kemi 9,klasse

08. januar kl. 22:00 af myaow - Niveau: 9. klasse

Jeg har termisprøver om 2 uger og er meget stresset over det, især fysik kemi, biologi og geografi. fordi jeg ved ikke hvilke slags spørgsmål der kommer. Hvad er det typiske emner er der til 9.klasses terminsprøver i naturfagene?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar kl. 22:13 af MentorMath

Hej - Jeg ved ikke om tingene er lavet om, siden jeg selv gik i 9. klasse for knap syv år siden. Dengang var det sådan, at der var terminsprøver- og eksamener i faget "fysik/kemi" samt fagene biologi og geografi. Dertil var der en mundtlig eksamen, Naturfagsprøven, som kombinerede alle fire fag.

Har du brug for råd til hver af fagene, eller til én terminsprøve, hvor du bliver testet i alle fagene samlet? :)


Svar #2
13. januar kl. 21:54 af myaow

Altså i jeg har brug for hjælp til terminspørver... er der noget specifik emner der kommer til prøven som jeg kan øve mig på?

tak for dit svar btw :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. januar kl. 23:00 af MentorMath

Selv tak!

Det er som sagt lidt tid siden, at jeg selv var oppe til terminsprøverne i folkeskolen, og pensum kan, meget vel, også være ændret/justeret sidenhen. 

Emnerne i fagene fra tiende klasse, husker jeg dog noget bedre.

Her var de store emner: (så vidt jeg husker)

Fysik:

Atomer - Hvad er et atom. Hvordan er det opbygget, herunder atomkærne, protoner, neutroner og elektroner...

Bølger - Hvad er en bølge. Hvilke typer bølger findes der, og hvad kendetegner dem (tværbølger og længdebølger). Hvad er lydbølger...

Lys - Hvad er lys. Hvorfor kan lys både betragtes som bølger og som elementarpartikler...

Kinematik (læren om et objekts bevægelse) - Hvordan er acceleration, hastighed og position defineret. Relevante formler. Hvordan ser graferne ud for henholdsvis position, hastighed og acceleration som en funktion af tiden, under konstant acceleration...

Kræfter - Hvad er en kraft. Hvad siger Newtons Love. Hvordan opfører objekter sig, der påvirkes af kræfter...

Energi - Forskellige energiformer. Energibevarelse. Formler...

_______________________________________________________________________________________

Kemi:

Atomer, grundstoffer, molekyler - Hvad er det (definitioner). Kendskab til det periodiske system...

Stoffers massefylde (densitet) - Hvad er defintionen på massefylde. Hvordan bestemmes massefylden for et stof...

Metaller og ikke-metaller - Hvad karakteriserer/kendetegner metaller og ikke-metaller, herunder egenskaber...

Kemiske reaktioner - Hvad er en reaktion, herunder reaktanter og produkter. Afstemning af reaktionsligning...

Syrer og baser - pH-værdi for syrer og baser. Hvad bruges pH-værdi til og hvordan kan den måles (den præcise defintion på en syre og en base, er jeg ret sikker på, at vi ikke skulle kunne forklare, hverken i folkeskolen eller i tiende klasse)...

Salte og ioner - Hvad er et salt. Hvad er en ion. Hvad er en ion-forbindelse, herunder kendetegn...

Uorganiske og organiske forbindelser - Hvad er en organisk- og en uorganisk forbindelse (jeg husker ikke, at dette er et emne, som fylder meget)...

Evt. Fedtstoffer - Hvad er et fedtstof...

_______________________________________________________________________________________

Dette er som sagt nogle af de emner, jeg husker at have haft i folkeskolen og tiende klasse. Igen, tingene kan være lavet meget om siden, så dette er kun for at give en ide om, hvilke emner du (måske) kan komme op i.

Jeg vil råde dig til, at kigge i dine bøger og se på indholdsfortegnelsen over de forskellige emner også. De emner, du finder i dine lærerbøger, er næsten med sikkerhed, også de emner du kommer op i- og bliver testet i til terminsprøverne.

Hvis der er nogle af emnerne, hvor du er i tvivl om noget, hvor du ikke er helt med eller hvis du har spørgsmål til noget af det, må du selvfølgelig endelig også spørge herinde på Studieportalen - så vil vi gerne forsøge at hjælpe :) 


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. januar kl. 23:17 af MentorMath

Biologi og geografi ligger længere tilbage i hukommelsen, men i biologi husker jeg i hvert fald, at vi havde en hel del om både kulstofkredsløbet og kvælstofkredsløbet. Derudover, kan jeg også med sikkerhed huske, at vi havde om fotosyntese, planteceller og grønkorn. 

I geografi husker jeg, at vi havde noget om forskellige sedimenter i Danmark (altså bl.a. hvad Danmarks undergrund består af, men også de synelige sedimenter, som f.eks ses på Møns Klint). Undervisningen bestod dertil i emner som grundvand, ferskvand (herunder drikkevand) og vandkredsløbet.


Brugbart svar (2)

Svar #5
13. januar kl. 23:28 af ringstedLC

#0 Du er nervøs, men ikke "stresset", over noget du ikke ved, hvad er. Det er ganske normalt, når man skal til at lave noget nyt og anderledes, der har en betydning.

#2 Vi kan jo ikke hjælpe dig til terminsprøverne, blot forslå at du læser op på hele pensum og specielt det, der står mindst klart for dig. Så er du ihvertfald så godt forberedt som du kan være.


Svar #6
14. januar kl. 14:28 af myaow

Tak for alle jeres svar. Kæmpe hjælp!!! 


Skriv et svar til: Terminsprøver i fysik/kemi 9,klasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.