Dansk

tale om disciplin

13. januar kl. 22:19 af josh00 - Niveau: A-niveau

hej jeg kom llige til at reload efter at havde skrevet en hel masse men basically så skrever jeg en politisk tale om disciplin min kulmination af tanker er allerede samlet i min word fil 

første paragraf tager jeg fokus på at kreere ethos (det en løgnehistorie så endlig hvis har nogen bedre ideer så del dem)

anden-logos

tredje- pathos

der kommer nok til at være noget skrevet imellem jeg er normalt ikke typen der spørg om hjælp til hvad jeg selv kan men har sidet med dette de sidste 3-4 timer for ingen grund nu har jeg brug for et nyt par øjne så...

jeg har brug for hjælp til at få den første paragraf til at se flot ud (så min dansk lære siger wooow) men det gør den nok hvis jeg bare får hjælp til at bruge sproglige figurer der hvor de bedst passer ind

også ideer til de 2 andre paragrafer eller mellem paragrafer vil være værdsætte

Vedhæftet fil: tale-discipline.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar kl. 10:00 af Stygotius

Hvis du overhovedet skal fortsætte i gymnasiet, skal du hurtigst muligt  sørge for at få noget ekstra danskundervisning.

Ethos er ikke noget man kan kreere men en måde at argumentere på.

Hvis din dansklærer siger "Wooow", kan han/hun have gjort det af to meget forskellige årsager


Svar #2
15. januar kl. 13:52 af josh00

okay men nu er appelforme og lignende noget meget nyt for mig og min klasse 

jeg tror ikke det er tydeligt nogen steder men jeg er kun et par få måneder ind i gym. udover det er dit svar meget skuffende efter alt min venten så får jeg intet andet end "Ethos er ikke noget man kan kreere men en måde at argumentere på" 


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. januar kl. 18:57 af Stygotius

Det er jeg da ked af, men jeg er jo nødt til at sørge for at du ikke fortsætter med en misforståelse. men forstår hvad ethos, pathos og logos er. De er de måder du med held kan appelere til modtagerens velvilje på.
Ved logos appellerer du til modtagerens fornuft . Ved pathos appelerer du til
modtagerens følelser, og ved ethos appellerer du til modtagerens respekt for andre. Det vil sige at det sidste slet ikke er noget ægte, dvs. gyldigt argument

Brugbart svar (1)

Svar #4
15. januar kl. 19:03 af Stygotius

D et sidste har man også kaldt “ekspertargumentet” -som når man ser en meget videnskabeligt udseende mand i en hvid kittel og en tegnestok i brystlommen stå og anbefale en bestemt vaskemaskine som den bedste af alle.

Brugbart svar (0)

Svar #5
15. januar kl. 23:04 af MentorMath

#0

Indlægget i #1, må bestemt ikke være rart at læse (og er iøvrigt, for mig at se, ikke helt i overensstemmelse med de kriterier, der er, for besvarelse af et indlæg, i form af bl.a. at udvise "forståelse" og svare i "øjenhøjde")..

#0, #2: Som jeg ser det, er der netop en grund til, at du spørger om hjælp til opgaven. Nemlig af den grund, at du ønsker at få råd til hvordan du, på bedst mulig vis, kan gribe opgaven an, og af den årsag, at du har en motivation for -og et ønske om at blive bedre. 

Jeg ved ikke selv meget om emnet her, andet end fra den undervisning jeg har haft i valgfaget 'retorik' fra gymnasiet. Jeg har derfor ikke mulighed for, at biddrage med yderligere i forhold til selve opgaven, andet end, at du måske kan prøve at læse om det, som hedder 'etosdyderne'. 

I forhold til det som du har skrevet og vedhæftet, synes jeg, på betragtning af, at du giver udtryk for, endnu kun at have gået på gymnasiet i få måneder, bestemt ikke, at du behøver kigge efter ekstra danskundervisning foreløbigt. Efter at have læst det som du har skrevet, tror jeg ikke selv, at jeg med blot få måneder på gymnasiet, kunne have skrevet det meget bedre. Der er naturligvis plads til nogle grammatiske ændringer, men de fejl der er, er for mig at se af pertentlig betydning, set i lyset af, at du ikke har gået på gymnasiet længere.

NB: Jeg vil anbefale dig, at ændre din profil til (1.g) i stedet for (2.g), så der ikke sker misforståelser i forhold til niveauet eller hvor langt du er :)

#3

"...og ved ethos appellerer du til modtagerens respekt for andre." Jeg synes ikke ligefrem, at det, af sammenhængen, fremgår klart, hvad der menes?


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. januar kl. 23:47 af Stygotius

Jeg har bestemt ikke generet spørgeren men blot givet ham rt godt råd om hville tiltag der er nødvendige
for at komme videre i gymnasiet

Brugbart svar (0)

Svar #7
16. januar kl. 09:42 af Stygotius

svar 5,  #3

Det er da vældigt klart.

"og ved ethos appellerer du til modtagerens respekt for andre.

Hermed menes at man appellerer til den repekt som modtageren måtte have for en nærmere betegnet person så han/hun derfor vil acceptere det som denne siger/viser/hævder/påstår. 

Kort sagt på en anden måde: "Fordi denne person siger det, må det være rigtigt".

Enhver kan sikkert se at dette ikke er et gyldigt logisk argument for noget som helst.

Et gyldigt logisk argument er et som vil kunne bruges i matematikken eller i en retssal  for at bevise skyld eller uskyld.

PS.  Den sproglige kvalitet af indlægget #5 vil nok ikke give grundlag for at briuge det i et ethos-argument. Vedkommendes korreksen kan jeg godt være foruden..  


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. januar kl. 01:32 af MentorMath

#7

Meningen med tråden, kan vi forhåbenligt blive enige om, ikke er at diskutere indbyrdes - og ikke hører til i et forum som dette. Jeg skal ikke afholde dig fra at kommentere herpå, men i så fald har jeg ikke yderligere kommentar at supplere tråden med.

Jeg synes bestemt ikke at være pedantisk i overstående (#5). Jeg er helt med på, at svaret i #1, fra din side, nok ikke var skrevet med hensigt på at genere spørgeren, hvilket jeg i øvrigt ikke klandrer dig for.

I svaret til opgavestilleren giver jeg blot udtryk for, at jeg (udelukkende baseret på min egen vurdering) ikke ser grundlag for, at vedkommende er nødt til at supplere med ekstra danskundervisning for overhovedet at kunne klare sig igennem- og færdiggøre gymnasiet.

Min tilkendegivelse om at svaret i #1 ikke må være rart at læse, baserer jeg udelukkende ud fra, hvordan jeg selv ville modtage (og reflektere) over (af en med faglig baggrund og som man ikke kender), ligefrem at få af vide, at ens niveau i det givene fag er på et sådan niveau, at man ligefrem straks bør supplere med ekstra undervisning. Som jeg netop skriver og lægger vægt på i overstående, har brugeren i første omgang valgt at søge hjælp til faget på Studieportalen for at forbedre sit niveau i pågældende fag. Heri ligger også en erkendelse i, fra spørgerens side, at vedkommende ønsker hjælp til at blive bedre i faget. For en, som formentligt kun har gået på gymnasiet i hvad der svarer til under et halvt år, kan det at få nedgjort (talt dårligt) om sit faglige niveau dræbe al fremadrettet lyst til, fortsat at blive bedre i faget. Samtidig kan det, hos modtageren nemt skabe en tanke om ikke at klare sig godt nok, at være god nok eller besidde de samme faglige såvel som læringsmæssige privilegier som ens klassekammerater. 

Brugeren, som ikke ser ud til at have været på Studieportalen i lidt mere end en uge, har foruden spørgsmålet i denne tråd, stillet flere kvalificerede spørgsmål og har allerede formået at øge sin faglige forståelse i andre fag. Dansk er et meget væsentligt fag i folkeskolen såvel som i gymnasiet - ingen tvivl om det - men ligefrem at hævde, at vedkommende, med det niveau af dansk, der vises i tråden her, ikke kan fortsætte- og klare sig igennem gymnasiet, synes jeg ikke er på sin plads. Specielt taget i betragtning, at du tidligere efter eget udsagn er emeriteret gymnasielærer. Hvis du virkelig mener at vedkommende har et så stort behov for ekstra hjælp i faget, hvorfor så ikke i stedet bruge tiden på at påvirke vedkommendes faglige niveau i en positiv retning. I stedet vælger du at træde på vedkommendes selvtilid og komme med meget sparsomme og i mine øjne sprogligt tvetydige svar.

Sidst, har jeg på ingen måde påstået eller pralet af den sproglige kvalitet af mit overstående indlæg. Mit sproglige niveau er ikke perfekt, men har indtil videre været godt nok til at opfylde de krav, der sættes og kræves for at kunne læse på et dansk universitet.

Til #0. Undskyld for, at jeg ikke holder mig til emnet og kommer med et indlæg, der ikke bidrager med yderligere hjælp til (omhandler) opgaven.


Brugbart svar (1)

Svar #9
17. januar kl. 10:06 af Stygotius

Tak skal du have for dit beherskede svar i #8.

Du efterlyser bl.a. at jeg "bruger tiden på at påvirke vedkommendes faglige niveau i en positiv retning."

Ja, det er jo netop det jeg har gjort i #3 og #4, hvor jeg har forsøgt at hjælpe  ham videre.

Jeg har ikke prøvet  på nogen måde at nedgøre ham men prøvet at advare ham om visse farer  i horisonten.

Jeg mener stadig at han vil kunne have stor glæde af en hjælpende hånd når det kommer til det at udtrykke sig på dansk. Man vil normalt forvente at en der har bestået studentereksamen, behersker sit eget sprog  til noget nær fuldkommenhed. Jeg mener jo klart at en stor del af skylden for miseren ligger hos folkeskolelærerne. Selvfølgelig skal han hjælpes på vejen til målet. Kravene har jo ændret sig en del med tiden. Gymnasiet indeholder trods alt stadig en teoretisk uddannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. januar kl. 17:20 af Stygotius

Ad Mentor Math, næstsidste afsnit i  indlæg #8:

"Non omne quod licet honestus est. "


Brugbart svar (0)

Svar #11
17. januar kl. 17:42 af MentorMath

#10 vælger jeg, ikke at hæfte mig ved.

#9

Tak også, for et ellers sagligt og konsistent svar.


Brugbart svar (0)

Svar #12
18. januar kl. 09:52 af Stygotius

#10 betyder "Ikke alt hvad der er tilladt, er hæderligt"

Det er altså et spørgsmål om jura over for moral.


Brugbart svar (0)

Svar #13
23. januar kl. 23:56 af pikfjæs11 (Slettet)

Slettet

Skriv et svar til: tale om disciplin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.