Matematik

binomialfordeling

21. januar kl. 20:42 af Astrid2911 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder og prøver at lave min matematikaflevering om binomialfordeling og ville høre hvordan i ville løse denne opgave, da jeg er i tvivl om man skal gå til den

tak på forhånd

Vedhæftet fil: binomialfordeling.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar kl. 21:01 af MentorMath

Hej,

a) Det er rimeligt at bruge en binomialmodel, idet vi ønsker at bestemme sandsynligheden for to mulige situationer. Vi ønsker netop at kigge på, og kategorisere frugterne i, de frugter, der er fine og de frugter, der er blevet beskadiget under fragten. Altså netop to udfald, vi kan betegne som henholdsvis succes og fiasko.

b) Vi lader for overskuelighedens skyld de fragtbeskadigede frugter antage succes (selvom vi normalt anser en beskadiget frugt for noget negativt) og de fine fruger antage fiasko.

Sandsynligheden for, at der er netop 3 defekte varer i stikprøven, altså at der netop er 3 frugter, der er blevet beskadiget under fragten, ved en stikprøve på i alt 10 frugter, er givet ved P(X = 3),

med antalsparameter n = 10 og sandsynlighedsparameter p = 0,15 = 15%.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. januar kl. 21:28 af MentorMath

Vedhæftet bilag til #1 :)


Svar #3
21. januar kl. 21:29 af Astrid2911

Mange tak for hjælpen:)

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. januar kl. 21:32 af MentorMath

Selvfølgelig! Du skriver endelig bare igen, hvis der dukker spørgsmål op til noget af det :)


Skriv et svar til: binomialfordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.