Fysik

Modstandskoefficient

19. marts kl. 02:36 af MathiasDaugaard - Niveau: B-niveau

Hej jeg skriver SRO om det skrå kast.
Jeg vil gerne finde ud af om de bolde jeg kaster er påvirket af luftmodstand. Og i hvilken grad. 

Jeg har kigget på formlen: D=0.5*p*cD*A fra erik vestergaars kompendie om det skrå kast.
H
Jeg har fundet frem til en drag koefficient på 0,000356 kg/m for en bordtennisbold. Men jeg har svært ved at tyde hvad specifikt dette betyder? Hvor stor betydning er dette for bordtennisbolden?

På forhånd tak for hjælpen :)

Vedhæftet fil: Hjælp....docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts kl. 00:19 af ringstedLC

Luftmodstand er en kraft, der bl.a. er afhængig af hastigheden.

Den anvendte formel kunne derfor være:

\begin{align*} F_d &= \tfrac{1}{2}\cdot \rho \cdot C_d\cdot {\color{Red} v^2}\cdot A \\ \left [F_d \right ]=\textup{N} &= \tfrac{\textup{kg}}{\textup{m}^3}\cdot \left ( \tfrac{\textup{m}}{\textup{s}} \right )^2\cdot \textup{m}^2 \\ &= \tfrac{\textup{kg}}{\textup{m}^3}\cdot \tfrac{\textup{m}^2}{\textup{s}^2}\cdot \textup{m}^2 \\ \textup{N} &= \textup{kg}\cdot \tfrac{\textup{m}}{\textup{s}^2} \\ \textup{Med ubekendt hastighed}:F_d &= \tfrac{1}{2}\cdot \rho \cdot C_d\cdot A\cdot v^2 \\ &= 1.204\,\tfrac{\textup{kg}}{\textup{m}^3}\cdot 0.47\cdot \tfrac{\pi\,\cdot\, \bigl(40\,\cdot\, 10^{-3}\,\textup{m}\bigr)^2}{2\,\cdot\, 2^2}\cdot v^2 \\ &= 0.566\cdot \tfrac{\pi\,\cdot\, 1600\,\cdot\, 10^{-6}}{8}\,\tfrac{\textup{kg}}{\textup{m}}\cdot v^2 \\ F_d &= 3.56\cdot 10^{-4}\,\tfrac{\textup{kg}}{\textup{m}}\cdot v^2 \\ \end{align*}

NB. I fysikopgaver skal du have enheder på alle størrelser.


Skriv et svar til: Modstandskoefficient

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.