Kemi

Acetylsalicylsyre i hjertemagnyl og fortyndingslov

22. marts kl. 13:40 af Ane0 - Niveau: B-niveau

Hejsa, jeg er ved at skrive en rapport, hvor vi skulle undersøge indholdet af acetylsalicylsyre i hjertemagnyl. Vi har også en opløsning med en kendt værdi, for at kunne lave en standardkurve og vurdere metoden osv.

Jeg er dog gået lidt i stå i min databehandling, da jeg ved vi skal bruge fortyndlingsloven til at beregne noget, men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal beregne med den formel. Det er disse spørgsmål til databehandlingen, jeg er i tvivl om:

1. Beregn koncentrationen af salicylsyre ud fra formlen for den bedste rette linje.

Her har jeg lavet en standardkurve ved lineær regression, hvor jeg så har y som koncentration og x som absorbans og beregnet koncentrationen ud fra forksriften for linjen. Min forskrift for linjen er:

y=0,0071x+0,0004

Hvor jeg har x=0,960, og så får jeg 0,0108 som så er koncentrationen, men er det rigtigt?

2. Beregn derefter massen af acetylsalicylsyre i prøven. Sammenlign med den afvejede mængde acetylsalicylsyre og kommenter metodens nøjagtighed.

Her bliver jeg så i tvivl. Jeg ved at acetylsalicylsyre er 1:1 med salicylsyre, men er det så her jeg skal bruge fortyndingsloven? Ellers ville jeg bare gå ud fra massen kan beregnes ud fra m=n*M, men jeg kender heller ikke stofmængden. Er lidt på bar bund med den her. Jeg ved nemlig jeg skal bruge:

(0,003M*V_før)/10mL=c

Men jeg er i tvivl om, hvad der er egentlig er mit v_før. De 0,003M er en stamopløsning af acetylsalicylsyre. I forsøget opløste vi tabletten i 10mL ethanol, tilføjede 10mL natriumhydroxid. Til sidst tilføjede vi 10mL 1,0M saltsyre og hældte demineraliseret vand i til der ialt var 250mL (så ca. 220mL vand). Til sidst blandes der 10mL af den opløsning med 10mL jern(III)nitrat, der farver opløsningen lilla. Er det en af dem her der så er v_før?

Beklager det blev så langt, vil bare virkelig gerne forstå det!


Svar #1
22. marts kl. 16:44 af Ane0

Det er vist mig der forvirrer mig selv, har fundet ud af det!


Skriv et svar til: Acetylsalicylsyre i hjertemagnyl og fortyndingslov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.