Fysik

Projektilbevægelse

25. marts kl. 17:36 af alma00 - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg har lidt problemer med denne opgave (vedhæftet billede). Jeg bliver ved med at få et svar der hedder -63.1 m hvor det rigtige svar skulle være 14.4 m/s

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. marts kl. 17:44 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. marts kl. 18:00 af peter lind

Hvordan kan hastigheden nogensinde blive -63.1 m???

Se på den retvinklede trekant der har siden AB som hypotenuse. Du kende den ene katete, som er afstanden  på jorden fra den lodrette katete til nedslagsstedet. Brug dernæst dette til at finde den anden katete som er højden over jorden. Find denne højde.

Brug dernæst højden til at finde faldtiden.

Brug denæst denne tid og afstanden til nedslagsstedet til at finde den vandrette hastighed


Svar #3
25. marts kl. 18:08 af alma00

Jeg vidste godt at det var det forkerte svar jeg har fået. Jeg kan ikke få min maple til at fungere. Men jeg bliver ved med at prøve.

Tak for hjælpen


Svar #4
25. marts kl. 18:37 af alma00

Jeg havde skrevet tan i Maple, hvor jeg skulle have skrevet Tan i stedet når det drejer sig om grader. Derfor fik jeg det forkert!


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. marts kl. 00:44 af M2023

#0. Et løsningsforslag. Man skal finde v0.

x(t)=v_0\cdot t

y(t)=\tfrac{1}{2}\cdot g\cdot t^2

\frac{y(3,5\;s)}{x(3,5\;s)}=tan(50^o)\Rightarrow \frac{\frac{1}{2}\cdot (9,82\;m/s^2)\cdot (3,5\;s)^2}{v_0\cdot (3,5\;s)}=tan(50^o)\Rightarrow

v_0= \frac{(9,82\;m/s^2)\cdot (3,5\;s)}{2\cdot tan(50^o)}=14,4\;m/s


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. marts kl. 02:25 af SuneChr

# 5  Flot løsningsforslag.

Banekurven kan for øvrigt beskrives ved parameterfremstillingen:

\binom{x(t)}{y(t)}=\binom{\frac{17,185}{\tan50^{\circ}}t}{4,91(3,5^{2}-t^{2})}          0 ≤ t ≤ 3,5

i koordinatsystemet, hvor (0 , 0) er den rette vinkel C,
x-aksens enhedsvektor \frac{\overrightarrow{\textup{CB}}}{|\overrightarrow{\textup{CB}}|}  og y-aksens enhedsvektor \frac{\overrightarrow{\textup{CA}}}{|\overrightarrow{\textup{CA}}|} . 


Skriv et svar til: Projektilbevægelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.