Matematik

Bestem højden af et objekt

11. april kl. 19:54 af Elevbrugforhjælp - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg har fået til opgave at bestemme højden af en bil. Jeg kender forskriften for bilens kaleche, og ellers kun nogle grafer og funktioner omkring bilens vindue. Jeg har fået funktionen af kalechen til:

p(x)= -0,0000004237x^4+0,00003801x^3-0,1275x^2+18,9269x-888,4609

Har læst et andet sted jeg kan sige p(0) for at finde højden men er det rigtigt? Eller er der en anden måde at løse det på?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. april kl. 20:01 af MentorMath

Hej - Det fremfår lidt uklart, hvorfra kalechen ses og kan ikke ses af regneforskriften. Har du mulighed for, at indsætte et billede af opgaven?


Svar #2
11. april kl. 20:10 af Elevbrugforhjælp

Hej,

Jeg har vedhæftet opgave som en png.

Bilen ses fra siden af, og det er oplyst at bilen præcist er 363 cm lang. Opgaven lyder:

d) Benyt dit værktøjsprogram til at bestemme en forskrift for en funktion, som beskriver kanten af kalechen. Du må selv ud fra billedet vurdere, hvor kalechen starter og slutter.

Vedhæftet fil:kaleche opg.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. april kl. 20:22 af MentorMath

Mange tak - Jeg har desværre ikke selv noget værktøjsprogram tilgængeligt lige nu, men jeg vil så vidt muligt gerne forsøge at hjælpe med metoden alligevel. 

Jeg forstår kalechen som værende den del, som jeg har markeret på bilaget. Såfremt, har jeg da svært ved at se, at regneforskriften i #0 skulle være korrekt, medmindre definitionsmængden ikke er angivet (at vi kun kigger på et bestemt interval). 

Er det i spørgsmål e) vi bedes bestemme højden?


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. april kl. 20:23 af MentorMath

Bilag til #3


Svar #5
11. april kl. 20:26 af Elevbrugforhjælp

Hovsa, kan godt se jeg har glemt at tage et billede af opgave e, men ja, det er i opgave e man skal finde bilens højde. Jeg har markeret kalechen til at være som vedhæftet. Længden af kalechen er så indefor de stiplede linjer

Vedhæftet fil:længde af kaleche.png

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. april kl. 20:41 af MentorMath

Tak. Det giver god mening, at kalechen er som angivet. 

Hvis funktionen er givet ved overstående regneforskrift og defineret på givne interval (mellem de stiplede linjer, du har angivet på bilaget), kan vi differentiere funktionen (finde et udtryk for den afledede funktion), sætte udtrykket lig med 0 og på den måde finde x-koordinaten til funktionens maksimum. 

Heraf er højden af bilen givet ved funktionsværdien til den tilhørende x-værdi.

Håbe, at det er klart? :)


Svar #7
11. april kl. 21:08 af Elevbrugforhjælp

Ja det er det, tusind tak for hjælpen:)

Brugbart svar (0)

Svar #8
11. april kl. 21:39 af MentorMath

Selvfølgelig! - Og dejligt at høre, at det giver mening :) 

Du skriver endelig bare igen, hvis der dukker et spørgsmål op til noget af det.


Skriv et svar til: Bestem højden af et objekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.