Afsætning

eksport-muligheder

10. april 2011 af jona4789 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Nogen der ved hvilke modeller eller hvordan man finder ud af hvilke eksport-muligheder en danske virksomhed fx. Daloon har.


Brugbart svar (2)

Svar #1
04. maj 2011 af Hebi

Når du eksperterer skal du først og fremmest kigge på Eksportmotiverne, som enten er eksterne eller interne. Når du har gjort det, foreslår jeg du kigger på hvilken virksomhed du skal eksportere fra som udgangspunkt. Virksomheden kan enten være: Uppsala, born global, eller reborn global.

Uppsala: langsom men sikker ekspandering, f.eks: Danmark - Norge - Tyskland - Europa, etc.

Born global: Eksporter til Japan som første markede, frem for at ekspandere langsomt til Europa.

Reborn global: går fra Uppsala til born global, efter at have været Uppsala noget tid.

Efter du har gjort dette bør du kigge på hvilken

virksomheden skal anvende for at finde et nyt markede at eksportere til. Her skal du kigge på hvad Daloon førhen har gjort. Der findes hertil 3 metoder: Nærmarkedsmetoden, Tilfældighedsmetoden og tragtmetoden.

Nærmarkedsmetoden: Virksomheden arbejder sig ud af fra sit land, og ekspanderer geografisk fra start landet

Tragtmetoden: Avanceret analyseværktøj hvor alle ens mulige landemarkeder sættes til betragtning iforhold til: BNP, lovgivning, vejr, m.m.

Tilfældighedsmetoden: Virksomheden vælger udfra et skøn.

Når du har kigget på alle disse faktorer, bør du slutte af med at vurdere hvorvidt der findes prohibitive produkt, markeds og lovgivningsmæssige forhold. Samt kigge på de kulturelle forskelle som sælgerne hos Daloon skal forberede sig på når de skal eksportere- og handle med nye virksomheder i nye lande.

- Hebi


Skriv et svar til: eksport-muligheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.