Afsætning

SMIL-K

06. november 2011 af Amarylllis (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Dette er bare en hjælp til dem, der sidder og er helt lost, når ordet SMIL-K bliver bragt på banen :)

 

 

SMIL-K modellen bruger du typisk, hvis du har at gøre med en servicevirksomhed, hvorimod du laver en alm marketing-mix analyse for produktionsvirksomheder.

Fordelen ved SMIL-K er, at den indeholder de 4 P´er samt andre faktorer, der er vigtig ift. en servicevirksomhed, bla servicetrekanten, der siger, at service bliver forbrugt mens det bliver produceret og dermed den største forskel ift produktionsvirksomheder. Opsummeret adskiller SMIL-K sig altså fra de traditionelle 4 P´er ved at inddrage personalets ageren overfor konsumentenheden og kulturforskelle i virksomhedens kundegrupper, der skal tages hensyn til.

SMIL-K indeholde 5 "enheder":

1. Servicekoncept

- indeholder de 3 traditionelle parametre fra marketing mixet (de 4 P´er), nemlig produkt, pris og placering

2. Målgruppe

- Kommer evt. fra en segmentering af markedet eller allerede præ-definerede segmenter

3. Image

- sidste parameter fra de traditionelle 4 P´er, nemlig Promotion.

4. Leverancesystem

- her tages udgangspunkt i servicetrekanten

5. Kultur

- den interne kultur i virksomheden, der måske kan spænde ben. Her ville det være en fordel at tage udgangspunkt i diverse organisationsteorier.

 

Håber dette gav et bedre overblik. SMIL-K er KUN relevant, hvis du snakker servicevirksomheder eller hvis der skal laves en analyse af en serviceenhed i en virksomhed.


Brugbart svar (2)

Svar #1
11. november 2011 af hjælpmig! (Slettet)

Hej amaryllis! Det ser ud somom du har forstand på modellen :) Jeg kom lige til at oprette en tråd inden jeg så din, men du kan måske så hjælpe mig?

Jeg er nemlig igang med at skrive en vigtig opgave, hvor jeg skal anvende SMILK-modellen. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal anvende den i forhold til min opgave. Opgaven handler om hvordan beboere i Køge opfatter Home's image. 

 

På forhånd tak! 

 

 

 


Svar #2
14. april 2012 af Amarylllis (Slettet)

Ehm ..... opgaven omhandler hvordan beboere i Køge Kommune opfatter Home's image (brand) ?!?

Altså umiddelbart kan du slet ikke benytte SMIL-K til det ? SMIL-K er en model er servicevirksomhed bruger, når de skal sammensætte deres nye marketing-mix. Du kan lige se den som en parallel til de 4 P'er i forb. med produktionsvirksomheder.

Hvis du skal ind og beskrive brand opfattelse, så er vi inde på top of mind placering, brand recognition / brand recall osv osv ? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. oktober 2013 af Jordbærdrøm (Slettet)

Amarylllis, du skriver servicetrekanten..

Kan du forklare den, jeg har ikke kunne finde noget på den nogen steder?
 


Skriv et svar til: SMIL-K

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.