Afsætning
H2O
En segmentering af det danske marked for H2O. Nogle mulige råd og tips?
Svar #1
10. september 2013 af 123434
"
En målgruppe er en gruppe af mennesker, som en virksomheds markedsføring retter sig imod. Når man skal vælge sin målgruppe bør man gennemgå de følgende 3 illustrerede faser slavisk. Det vil sige først konsumentenheder, så segmenter og til sidst målgruppe.
Konsumentenheder
Ens konsumentenhed er den person, virksomhed eller organisation som teknisk, fysisk og økonomisk har mulighed for at anvende vores produkt. Dette betyder at de skal have den nødvendige økonomiske købekraft til at købe produktet, de skal have det nødvendige udstyr til at anvende produktet, og når man taler om fysisk så kan det være man skal have et bestemt køn eller alder for at anvende et produkt.
Eksempelvis hvis man nu har en cykel. Hvem er så konsumentenheden? Teknisk så skal brugeren have mulighed for at benytte vores cykel, altså alle der er over 3 år. Fysisk så vil visse handicappede ikke kunne bruge det, og dermed ikke være en del af konsumentenheden. Økonomisk så vil langt de fleste have råd til cyklen, da de flestes forældre gerne giver cyklen til barnet. Her vil konsumentenheden altså være: ”alle over 3 år uden bestemte handicaps”.
Segmenteringsbegrebet
Dette er den anden fase i at udvælge sin målgruppe, og for at afgøre hvilke segmenter man ønsker at henvende sig til skal man have fastlagt virksomhedens konsumentenhed. Når man snakker om et segment snakkes der om en gruppe konsumentenheder der har nogenlunde ensartede krav og ønsker til et produkt. Et eksempel på en segmenteret inddeling kunne være for tøj. Der kan man eksempelvis inddele i børnetøj, tøj til unge kvinder, tøj til unge mænd, mandetøj, kvindetøj.
Det potentielle marked
Det potentielle marked kan opdeles i to delmarkeder. Det effektive marked og det Latente marked. Det effektive marked omfatter ens egne kunder og ens konkurrenters kunder. Det Latente marked omfatter de personer der ikke bruger produktet men som kunne tænkes at komme til det. Ressourcemæssigt er det sværere at tage markedsandele fra konkurrenterne på det effektive marked en det latente.
Segmenteringskriterier
Segmentering er en proces der gennemføres ved at inddele et marked i ensartede brugergrupper som foretrækker de samme ting ved et bestemt produkt. Det er nødvendigt at finde frem til disse segmenter hvis virksomheden skal have en målrettet markedsføring. Inden man kan beslutte hvem man skal vælge som målgruppe, kan man bruge en række udvælgelseskriterier som kaldes segmenteringskriterier. Disse kriterier bruges til at opdele konsumenterne i segmenter.
Der er 4 segmenteringskriterier: De geografiske forhold, de demografiske forhold, de psykografiske forhold og de adfærdsmæssige forhold.
Geografiske forhold
Man kan inddele i segmenter i forhold til de geografiske forhold. Der er dog ikke så stor forskel i forbruget fra landsdel til landsdel i Danmark, men det kan alligevel være relevant. Man kan inddele de geografiske forhold i to underpunkter
Hovedstad / Provins. – Eksempelvis kan der være større salg af færdigretter i hovedstaden eller i en storby da folk lever en travl tilværelse i forhold til på landet.
Land / By. – Der kan være forskel regionalt. Eksempelvis er nogle nødt til at bruge bil og kan ikke benytte sig af offentlige transport.
Demografiske forhold
Segmenter kan også opstå pga. hvordan befolkningen er sat sammen.
Alder. – Der stilles ofte forskellige krav til produktet i forhold til alderen. Derfor kan man inddele efter alder.
Køn. - Der kan være stor forskel på mænds og kvinders smag. Derfor kan man også inddele efter køn.
Indkomst. – Folk med stor indkomst kan købe flere luksusvarer en folk med lav indkomst.
Uddannelse og job. – Folks erhverv har ofte betydning på valget af en lang række produkter. Eksempelvis er der forskel på arbejdstøj fra erhverv til erhverv.
Psykografiske forhold
De psykografiske forhold beskrives bedst ved brug af Minerva modellen. Der er også en model kaldet ”mosaic” modellen, men vi bruger i dette tilfælde Minerva modellen.
SMUK-modellen bruges til at finde ens målgruppe med. Ens målgruppe er dem man vælger at rette sin markedsføring imod."
www.gymnoter.dk
Prøv evt. at kigge på nogle reklamer? Er det børn, teenagere eller voksne, der er målgruppen. Piger eller drenge. Er det dyrt eller billigt tøj?
Skriv et svar til: H2O
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.